Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 67/121 Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání Modifikace pro základní umělecké vzdělávání 1 Koncepce a rámec školy Kvalitní škola ví, kam chce směřovat, a jde úspěšně za svým cílem. Kritéria v této oblasti kladou důraz na jasná pravidla a mechanismy, s jejichž pomocí vedení základní uměleckou školu (dále také „ZUŠ“) řídí a které umožňují efektivní organizaci školy i její rozvoj a zajišťují, že základní umělecká škola je bezpečné, příjemné a vstřícné místo pro efektivní vzdělávání a osobnostní rozvoj žáků. Základem systematického zvyšování kvality základního uměleckého vzdělávání (dále také „ZUV“) je srozumitelná vize, koncepce a formulace cílů základní umělecké školy. Klíčovou součástí cílů základní umělecké školy je školní vzdělávací program, který je v souladu s odpovídajícím rámcovým vzdělávacím programem a všemi právními předpisy týkajícími se vzdělávání. Pro systematický rozvoj základního uměleckého vzdělávání je důležité, aby vedení základní umělecké školy prostřednictvím konstruktivních vztahů a diskuzí se zřizovatelem získalo nejen porozumění zřizovatele pro tyto vize a cíle a pro podmínky potřebné pro jejich dosažení, ale i pro zřizovatelovu identifikaci s realistickou vizí a strategií školy sladěnou s vizí rozvoje obce nebo kraje. Kvalitní základní umělecká škola je organickou součástí své obce a regionu, aktivně se zapojuje do života obce a regionu. Dosažení vysoké kvality základního uměleckého vzdělávání je obtížné bez konstruktivních vztahů s rodiči žáků, protože otevřené a konstruktivní vztahy s rodiči jsou základem důvěry. Kvalitní škola aktivně usiluje o to, aby rodiče v co nejvyšší míře vzali cíle základní umělecké školy za své. Kvalitní základní umělecké vzdělávání nelze poskytnout bez toho, aby se žáci a všichni aktéři cítili ve škole bezpečně. Kvalitní škola je bezpečné a otevřené místo vstřícné k oprávněným potřebám žáků, pedagogů, vedení školy a dalších aktérů, místo umožňující otevřenou a konstruktivní komunikaci. Má jasná, všem srozumitelná pravidla a mechanismy organizace své činnosti a řešení problémů, aktivně uplatňuje prevenci všech forem rizikového chování. 1.1 Škola má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které pedagogové sdílejí a naplňují Popis kritéria Základní umělecká škola má jasně formulovanou, srozumitelnou a reálnou koncepci a strategii svého rozvoje se střednědobým i dlouhodobým horizontem a v souladu s rozvojovými dokumenty zřizovatele. Mohou být samostatné nebo být součástí školního vzdělávacího programu. Stanovují vize a cíle, identifikují podmínky potřebné pro jejich dosažení, priority a kroky, které vedení základní umělecké školy a pedagogové plánují učinit pro dosažení vytyčených cílů v souladu se zásadami vzdělávání. Jsou formulovány s otevřeností k trendům ve vzdělávání, společnosti, ekonomice a technologiích. Strategie je snadno dostupná rodičům současných i potenciálních žáků a dalším zájemcům, základní umělecká škola o ní aktivně komunikuje s rodiči žáků, zřizovatelem, samosprávnými orgány města či obce svého působení a všemi klíčovými aktéry vzdělávání a usiluje o jejich zpětnou vazbu. Vedení a pedagogové základní umělecké školy se se strategií prokazatelně identifikují a základní umělecká škola vynakládá maximální úsilí na to, aby se s její strategií identifikoval i zřizovatel a za svou ji vzala i většina rodičů. Dlouhodobá i střednědobá strategie a koncepce školy jsou