Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 56/121 Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání Modifikace pro vyšší odborné vzdělávání 1 Koncepce a rámec školy Kvalitní škola ví, kam chce směřovat, a jde úspěšně za svým cílem. Kritéria v této oblasti kladou důraz na jasná pravidla a mechanismy, s jejichž pomocí vedení školu řídí a které umožňují efektivní organizaci školy a její rozvoj a zajišťují, že škola je bezpečné, příjemné a vstřícné místo pro efektivní vzdělávání a osobnostní rozvoj studentů. Základem systematického zvyšování kvality je srozumitelná vize, koncepce a formulace cílů školy. Klíčovou součástí cílů školy je akreditovaný vzdělávací program, který je v souladu se všemi právními předpisy týkajícími se vzdělávání. Pro systematický rozvoj kvality vzdělávání je důležité, aby vedení školy prostřednictvím konstruktivních vztahů a diskuzí se zřizovatelem získalo nejen porozumění zřizovatele pro tyto vize a cíle a pro podmínky potřebné pro jejich dosažení, ale i zřizovatelovu identifikaci s realistickou vizí a strategií školy sladěnou s vizí rozvoje obce nebo kraje. Kvalitní škola je organickou součástí svého regionu, aktivně se zapojuje do jeho života. Kvalitní vzdělávání nelze poskytnout bez toho, aby se studenti a všichni aktéři cítili ve škole bezpečně. Kvalitní škola je bezpečné a otevřené místo vstřícné k oprávněným potřebám studentů, pedagogů, vedení a dalších aktérů, místo umožňující otevřenou a konstruktivní komunikaci. Má jasná, všem srozumitelná pravidla a mechanismy organizace své činnosti a řešení problémů, aktivně uplatňuje prevenci všech forem rizikového chování. 1.1 Škola má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které pedagogové sdílejí a naplňují Popis kritéria Škola má jasně formulovanou, srozumitelnou a reálnou střednědobou koncepci svého rozvoje a dlouhodobé záměry rozvoje. Stanovují vize a cíle, identifikují podmínky potřebné pro jejich dosažení, priority a postupy, které vedení a pedagogové plánují učinit pro dosažení vytyčených cílů v souladu se zásadami profesního vzdělávání a s přípravou studentů na uplatnění ve světě práce a v občanských rolích. Jsou formulovány s otevřeností k trendům ve vzdělávání, společnosti, ekonomice, technologiích a ke společenské poptávce, včetně relevantního střednědobého trendu na pracovním trhu. Strategické záměry jsou dobře dostupné veřejnosti, škola o nich od počátku zpracování systematicky komunikuje s relevantními aktéry profesního vzdělávání, především z řad praxe a regionálních orgánů, a usiluje o jejich zpětnou vazbu. Vedení a pedagogové se se strategií prokazatelně identifikují a škola vynakládá maximální úsilí na to, aby se s její strategií identifikoval i zřizovatel. Strategické záměry jsou v odpovídajících intervalech aktualizovány. Škola průběžně sleduje a sbírá informace podstatné pro své další směřování (například právní změny, trendy ve vzdělávání, vývoj vzdělávací politiky, socioekonomické změny v regionu školy, demografická data a plány územního rozvoje regionu) a zohledňuje je v aktualizacích koncepce školy a v dlouhodobých záměrech.