Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 26/121 6 Podpora dětí při vzdělávání (rovné příležitosti) Kvalitní škola sleduje vzdělávací pokroky všech dětí a cíleně podporuje ty, kdo vyžadují speciální péči. Smyslem kritérií v této oblasti je zajistit spravedlivost při přijímání dětí ke vzdělávání a v jeho průběhu. S tím souvisí poskytování individuální podpory pro rozvoj kognitivních i sociálních dovedností všem dětem, které ji potřebují, a zajištění vstřícného a přátelského prostředí. Pro realizaci spravedlivého vzdělávání je však nezbytné naplnění kritérií i v dalších oblastech: zásadní je průběžné sledování výsledků každého dítěte a poskytování pravidelné zpětné vazby a motivující přístup pedagogů demonstrující vysoká očekávání od všech dětí. 6.1 Mateřská škola vytváří každému dítěti a jeho rodině rovné příležitosti ke vzdělávání bez ohledu na jeho pohlaví, věk, etnickou příslušnost, kulturu, rodný jazyk, náboženství, rodinné zázemí, ekonomický status nebo potřebu podpůrných opatření Popis kritéria Při přijímání dětí škola respektuje právní předpisy a rovný přístup ke vzdělávání s maximální vstřícností ke všem uchazečům a nevyžaduje úplatu za vzdělávání poskytované dle ŠVP. Škola usiluje o maximální zapojení dětí do školních akcí a aktivit a v případě potřeby poskytuje dětem speciální podporu, která jim zapojení umožní. 6.2 Mateřská škola poskytuje účinnou podporu všem dětem s potřebou podpůrných opatření Popis kritéria Škola systematicky identifikuje individuální vzdělávací potřeby dětí při vzdělávání, v případě potřeby spolupracuje s odbornými pracovišti nebo poradenským zařízením. Má vlastní strategii práce s dětmi s potřebou podpůrných opatření a tuto strategii naplňuje. Škola sleduje vzdělávací výsledky dětí s potřebou podpůrných opatření a dbá o to, aby dosahovaly maximálního pokroku. 6.3 Mateřská škola věnuje patřičnou pozornost osobnostnímu rozvoji dětí a dbá na to, aby žádné dítě nebylo vyčleňováno z kolektivu Popis kritéria Pedagogové přistupují ke každému dítěti s respektem a úctou, vytvářejí pro každé dítě rovné příležitosti k jeho zapojení do kolektivu ostatních dětí. Jsou si vědomi svých vlastních postojů, hodnot, zkušeností i předsudků a jejich vlivu na komunikaci s dětmi a jejich rodinami i na celý pedagogický proces. V komunikaci s dětmi, jejich rodiči i v nabídce aktivit pro děti se vyvarují negativních stereotypů (např. stereotypů na základě genderu, etnicity, národnosti, náboženství apod.). Pedagogové přizpůsobují prostředí třídy v tom směru, aby se na většině aktivit mohly podílet i děti s potřebou podpůrných opatření. Oceňují rozmanitost ve školním společenství a pracují s ní jako s důležitým východiskem při plánování a realizaci předškolního vzdělávání.