Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 20/121 1.2 Mateřská škola má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje školy a je v souladu s kurikulárními dokumenty (RVP); jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy i rodiče Popis kritéria ŠVP je v souladu s příslušným RVP a všemi právními předpisy týkajícími se předškolního vzdělávání. Je přehledný a srozumitelný pro pedagogy i pro rodiče. Pedagogové se s ním identifikují a aktivně s ním pracují. ŠVP je otevřený dokument, který reaguje na aktuální změny vycházející z potřeb školy. Rodiče jej akceptují. 1.3 Mateřská škola funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (vedení, pedagogové, rodiče) a jejich participaci na chodu školy Popis kritéria Škola má jasně nastavená pravidla a mechanismy k organizování vlastní činnosti školy (školní řád a další vnitřní předpisy), a to v souladu s právními předpisy a vizí a strategií rozvoje školy. Pedagogové, rodiče i zřizovatel mají k těmto pravidlům a nastaveným mechanismům snadný přístup. Škola udržuje konstruktivní komunikaci o pravidlech s pedagogy a hlavními aktéry vně školy (rodiče, zřizovatel), dbá na to, aby byli zapojeni do jejich tvorby a racionalizace. Škola má jasně nastavený mechanismus přenosu podnětů a jejich projednávání, pedagogům a rodičům dětí je znám. 1.4 Mateřská škola je vstřícné a bezpečné místo pro děti, jejich rodiče i pedagogy Popis kritéria Škola zajišťuje dětem, zaměstnancům i ostatním osobám oprávněným k pohybu v prostorách školy reálnou fyzickou bezpečnost, a to nejen dodržováním právních předpisů, ale také zohledněním konkrétních podmínek a prostředí školy. Škola má zpracovaný funkční systém úrazové prevence, včetně periodického seznamování dětí s nebezpečnými situacemi (poučování). Škola dětem a zaměstnancům zajišťuje také psychické bezpečí. Škola má jasná opatření k prevenci všech forem rizikového chování. Průběžně sleduje případné signály všech forem rizikového chování, má jasná pravidla postupu v případě rizikového chování a bez zbytečného odkladu je efektivně uplatňuje. S rodiči má prodiskutovaný systém zpětné vazby pro případ rizikového chování. Škola vytváří podmínky pro psychohygienu dětí i pedagogů, zdravý životní styl a další případné formy podpory příjemného a zdravého prostředí ve škole. 1.5 Mateřská škola spolupracuje s vnějšími partnery Popis kritéria Škola podporuje sounáležitost s obcí, příp. i krajem, kde sídlí. Účinně spolupracuje se zřizovatelem. Aktivně využívá cíleně zaměřený program spolupráce s dalšími důležitými partnery (zejména se základní školou či školami a významnými organizacemi v obci). Cíleně a oboustranně spolupracuje s relevantními partnery zajišťujícími rozvoj praktických dovedností dětí. Škola aktivně spolupracuje s dalšími školami a pracovišti pedagogického vzdělávání, v rámci reálných možností navazuje partnerství se školami doma nebo v zahraničí, vstupuje do výměnných programů nebo společných projektů a efektivně využívá výsledky spolupráce ke zkvalitňování činnosti školy. Realizované partnerství podporuje naplňování koncepce školy.