Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 18/121 Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání – Modifikace pro školská poradenská zařízení (dále jen „ŠPZ“) ........................................................... 116 1 Koncepce a rámec ŠPZ ............................................................................................... 116 1.1 ŠPZ má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které její pracovníci sdílejí a naplňují ........................................................................................... 116 1.2 ŠPZ funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (pracovníci ŠPZ, klienti) ....................................................... 117 1.3 ŠPZ spolupracuje s vnějšími partnery takovým způsobem, který naplňuje potřeby vzdělávání a osobnostní rozvoj jejich klientů. Spolupráci využívá k vlastnímu rozvoji a zkvalitňování činnosti.................................................................. 117 2 Vedení ŠPZ ................................................................................................................. 117 2.1 Vedení ŠPZ aktivně řídí, pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci ŠPZ a přijímá účinná opatření ................................................................................................ 117 2.2 Vedení ŠPZ aktivně vytváří zdravé klima – pečuje o vztahy mezi pracovníky ŠPZ i o vzájemné vztahy a spolupráci všech aktérů (klienti, školy, zákonní zástupci, spolupracující organizace) ................................................................. 118 2.3 Vedení ŠPZ cíleně pečuje o naplnění relevantních potřeb každého pracovníka ŠPZ a jeho profesní rozvoj, vytváří podmínky pro výměnu pedagogických zkušeností s dalšími ŠPZ a účinně podporuje začínající pracovníky ŠPZ .............................................................................................................. 118 2.4 Vedení ŠPZ cíleně pečuje o udržování a rozvoj prostorových a materiálních podmínek ŠPZ ........................................................................................ 118 2.5 Vedení (široké) ŠPZ klade důraz na vlastní profesní rozvoj ............................... 119 3 Kvalita pracovníků ŠPZ .............................................................................................. 119 3.1 Poradenští pracovníci ŠPZ jsou pro svou práci kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálně ................................................................ 119 3.2 Poradenští pracovníci ŠPZ důsledně uplatňují při komunikaci s klienty, rodiči a kolegy vstřícný, respektující přístup ................................................................. 119 3.3 Poradenští pracovníci ŠPZ vstřícně spolupracují, poskytují si vzájemně podporu a zpětnou vazbu ................................................................................................ 120 3.4 Poradenští pracovníci ŠPZ aktivně spolupracují na svém profesním rozvoji 120 4 Průběh poradenské činnosti ......................................................................................... 120 4.1 Poradenští pracovníci ŠPZ při diagnostice využívají adekvátní diagnostické nástroje ...................................................................................................... 120 4.2 Poradenští pracovníci ŠPZ vedou o své činnosti předepsanou dokumentaci a dodržují předepsané termíny ....................................................................................... 120 4.3 ŠPZ zjišťuje, vyhodnocuje efektivitu jí poskytovaných služeb klientům, jejich rodičům a školám ................................................................................................. 121 4.4 Poradenští pracovníci ŠPZ uvážlivě nakládají s osobními a citlivými daty a respektují právo na osobnost klienta jeho rodiny ........................................................ 121