Česká školní inspekce Kritéria hodnocení podmínek, průběhu Čj.: ČŠIG-2519/16-G2 a výsledků vzdělávání 16/121 5 Vzdělávací výsledky účastníků ................................................................................... 102 5.1 Středisko soustavně získává informace o posunech výsledků každého účastníka ve všech vzdělávacích oblastech a reaguje na ně vhodnými pedagogickými opatřeními ............................................................................................. 102 5.2 Výsledky vzdělávání účastníků odpovídají očekávaným výsledkům podle vzdělávacích programů .................................................................................................. 102 5.3 Účastníci střediska jsou motivovaní k dosahování dobrých výsledků a demonstrují sociální a osobnostní kompetence a občanské hodnoty .......................... 102 5.4 Středisko sleduje a vyhodnocuje úspěšnost účastníků v průběhu, při ukončování vzdělávání a v dalším vzdělávání či profesní dráze a aktivně s výsledky pracuje v zájmu zkvalitnění vzdělávání ....................................................... 103 6 Podpora účastníků při vzdělávání (rovné příležitosti) ................................................. 103 6.1 Středisko vytváří každému účastníkovi a jeho rodině rovné příležitosti k zájmovému vzdělávání bez ohledu na jeho pohlaví, věk, etnickou příslušnost, kulturu, rodný jazyk, náboženství, rodinné zázemí, ekonomický status nebo speciální vzdělávací potřeby .......................................................................................... 103 6.2 Středisko volného času poskytuje účinnou podporu všem účastníkům s potřebou podpůrných opatření ..................................................................................... 103 6.3 Středisko volného času věnuje patřičnou pozornost osobnostnímu rozvoji účastníků a dbá na to, aby žádný účastník nebyl vyčleňován z kolektivu ..................... 104 Charakteristika prostředí, v němž středisko pracuje ....................................................... 105 Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání – Modifikace pro diagnostické ústavy, výchovné ústavy, dětské domovy, dětské domovy se školou a střediska výchovné péče (dále jen „zařízení“) ................................................................ 106 1 Koncepce a rámec zařízení .......................................................................................... 106 1.1 Zařízení má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které pedagogové sdílejí a naplňují ......................................................................................... 106 1.2 Zařízení má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje zařízení; jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy i rodiče ............................. 107 1.3 Zařízení funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (vedení, pedagogové, rodiče) a jejich participaci na chodu zařízení ............................................................................................................ 107 1.4 Zařízení je vstřícné a bezpečné místo pro děti, jejich rodiče i pedagogy ............ 107 1.5 Zařízení spolupracuje s vnějšími partnery ........................................................... 107 2 Pedagogické vedení zařízení ....................................................................................... 108 2.1 Vedení zařízení aktivně řídí, pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci zařízení a přijímá účinná opatření .................................................................................. 108 2.2 Vedení zařízení aktivně vytváří zdravé klima – pečuje o vztahy mezi pedagogy, dětmi i vzájemné vztahy mezi pedagogy a dětmi a jejich rodiči a o vzájemnou spolupráci všech aktérů .......................................................................... 108 2.3 Vedení zařízení usiluje o zajištění optimálních personálních podmínek pro vzdělávání, cíleně pečuje o naplnění relevantních potřeb každého pedagoga