Česká školní inspekce Kritéria hodnocení Čj.: ČŠIG-1334/15-G21 podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání Schváleno ministryní školství, mládeže a tělovýchovy po projednání v 27. poradě vedení MŠMT dne 14. července 2015 43/45 5 Vzdělávací výsledky studentů4 Kvalitní škola umožňuje každému studentovi maximální rozvoj odpovídající jeho možnostem Cílem pro naplňování kritérií v oblasti vzdělávací výsledky je zhodnocení kvality činnosti školy v jedné z nejpodstatnějších funkcí každé školy – tj. dosáhnout toho, aby její absolventi byli vybaveni takovými znalostmi, vědomostmi a kompetencemi, které zajistí jejich úspěšnost v dalším vzdělávání. Velmi důležité je, aby škola byla schopna systematicky zjišťovat objektivní informace o kvalitě svého vzdělávání, dokázala přijímat a v praxi realizovat smysluplná opatření ke zvyšování kvality poskytovaného vzdělávání na individuální, skupinové i celoškolní úrovni. Nezbytným předpokladem pro kvalitní vzdělávání školy je schopnost zajistit, aby vzdělávací výsledky studentů odpovídaly požadavkům realizovaných vzdělávacích programů, aby škola svou činností dokázala motivovat k dosahování co nejlepších výsledků podle schopností studentů a také dokázala docílit toho, aby studenti dokázali své vědomosti a schopnosti prokázat a uplatnit v průběhu vzdělávání a v praktickém životě. Velmi důležitým aspektem pro naplnění kritérií v této oblasti je rovněž systematické vyhodnocování úspěšnosti absolventů v dalším vzdělávání nebo profesním životě a schopnost školy na tyto informace adekvátně reagovat. Škola soustavně získává informace o posunech výsledků každého studenta ve všech vzdělávacích oblastech a reaguje na ně vhodnými pedagogickými opatřeními Vedení školy a pedagogové průběžně uplatňují sdílený systém k získávání aktuálních informací o výsledcích vzdělávání každého studenta a sledování jejich vzdělávacích pokroků. Tento systém je vhodně nastaven vzhledem k podmínkám školy a potřebám studentů, je propojen s poskytovateli praktické přípravy a odborné praxe a umožňuje škole podávat pravdivé informace o výsledcích a pokroku všech skupin studentů. Škola se zjištěnými vzdělávacími výsledky dlouhodobě cíleně zabývá a dokáže z nich podle potřeby přijímat efektivní opatření ke zlepšování vzdělávacích výsledků studentů. Účinnost přijatých opatření škola pravidelně vyhodnocuje na všech stupních řízení pedagogického procesu. Škola vytváří prostor pro individuální rozvoj a profilaci studentů dle jejich profesního zájmu. Výsledky vzdělávání studentů odpovídají očekávaným výsledkům podle vzdělávacích programů Dosahované vzdělávací výsledky studentů a uplatnění absolventů jsou dlouhodobě v souladu s požadovanými výstupy realizovaných vzdělávacích programů a jsou v souladu s požadavky na profesní kvalifikace. Tento soulad umí škola doložit a v průběhu vzdělávání je schopna ho i prokázat. Studentům, kteří nedosahují očekávaných výsledků vzdělávání, poskytuje škola efektivní podporu za účelem jejich dosažení, aniž by slevovala ze svých nároků na úroveň a kvalitu studia. Výsledky vzdělávání jsou konfrontovány s potřebami praxe a nároky dalšího vzdělávání. 4 Pozornost by do budoucna měla být věnována uznávání výsledků předchozího formálního, neformálního a informálního vzdělávání, a to jak v případě uchazečů a studentů vyššího odborného vzdělávání, tak v případě prostupnosti do vysokoškolského vzdělávání v případě absolventů. Tato oblast je sice rámcově upravena legislativně, praxe se však zatím od původních záměrů liší, a to i opatřeními na úrovni systému (viz uznávání výsledků absolventů ve vysokoškolském vzdělávání). V okamžiku, kdy dojde k posunu v praktické implementaci záměrů, je nutné revidovat i kritéria a požadavky na vnitřní systémy škol s vyšším odborným vzděláváním.