Česká školní inspekce Kritéria hodnocení Čj.: ČŠIG-1334/15-G21 podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání Schváleno ministryní školství, mládeže a tělovýchovy po projednání v 27. poradě vedení MŠMT dne 14. července 2015 37/45 Škola průběžně sleduje a sbírá informace podstatné pro své další směřování (právní změny, trendy ve vzdělávání, vývoj vzdělávací politiky, socioekonomické změny v regionu školy, demografická data a plány územního rozvoje regionu) a zohledňuje je v aktualizacích koncepce školy a v dlouhodobých záměrech. Škola má akreditovaný vzdělávací program, který vychází z vize a strategie rozvoje školy a je v souladu s dokumentovanými potřebami pracovního trhu a s trendy profesí; jeho cíle jsou srozumitelné pro studenty, pedagogy i relevantní aktéry Akreditovaný vzdělávací program, případně další vzdělávací nabídka školy, je v souladu s platnými právními předpisy. Návrh a pojetí vzdělávacího programu zohledňují cíle a postavení vyššího odborného vzdělávání v systému, domácí a mezinárodní trendy v profesně zaměřeném terciárním vzdělávání i situaci a požadavky ve spádové oblasti školy. Je přehledný a srozumitelný pro studenty, pedagogy i další spolupracující partnery. Cíle vzdělávacího programu jsou shrnuty ve formě výstupů z učení zahrnujících znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti absolventa, reflektují jeho předpokládané profesní uplatnění korespondující s vymezeným okruhem souvisejících povolání a očekávanými, zdůvodnitelnými potřebami pracovního trhu, ale neměly by být omezeny pouze na ně. Cíle vzdělávacího programu zohledňují i profesní a osobní dovednosti, které umožní dlouhodobou zaměstnatelnost absolventů v podmínkách měnícího se pracovního prostředí. Obsah studia vychází z takto stanovených výstupů z učení, propojuje efektivně teorii s praxí. Odborná praxe i jiné prvky podporující nabytí pracovní zkušenosti v oboru jsou koncipovány tak, že slouží reflexi teorie v praktických souvislostech. Cíle a obsah studia jsou navrženy v úzké spolupráci s představiteli praxe v daném oboru. Vzdělávací program je periodicky hodnocen, revidován a přizpůsobován potřebám praxe. Škola uplatňuje systém ověřování aktuálnosti a návaznosti na potřeby praxe. Škola funguje podle jasných pravidel umožňujících zabezpečení kvality a konstruktivní komunikaci všech aktérů a jejich participaci na chodu školy Škola má jasně nastavená pravidla a nástroje k organizování vlastní činnosti školy zahrnující celý cyklus vzdělávání (školní řád a další vnitřní předpisy), a to v souladu s právním řádem a koncepcí rozvoje školy. Škola udržuje konstruktivní komunikaci o pravidlech s pedagogy, studenty a dalšími aktéry profesního vzdělávání, dbá na to, aby byli zapojeni do jejich tvorby a racionalizace. Škola má jasně nastavený a vhodně komunikovaný účinný mechanismus přenosu rozvojových podnětů a jejich projednávání. Škola má systém vnitřní komunikace (informační systém) odpovídající požadavkům na moderní profesně zaměřené terciární vzdělávání, podporující informovanost studentů, pedagogů, jejich vzájemnou komunikaci a efektivní vzdělávání včetně systematické zpětné vazby. Škola má systém pro sběr, analýzu a využití relevantních informací potřebných pro řízení kvality vzdělávacích programů a dalších aktivit. Systém komunikace zohledňuje potřebu kontaktu, získání a předání relevantních informací a zpětné vazby od dalších relevantních skupin včetně představitelů praxe a absolventů školy. Škola o sobě podává jasné, pravdivé, aktuální, ucelené a snadno dostupné informace.