Česká školní inspekce Kritéria hodnocení Čj.: ČŠIG-1334/15-G21 podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání Schváleno ministryní školství, mládeže a tělovýchovy po projednání v 27. poradě vedení MŠMT dne 14. července 2015 5/45 Pedagogové podporují rozvoj demokratických hodnot a občanské angažovanosti Pedagogové podporují rozvoj demokratických hodnot a občanských kompetencí dětí tím, že je zapojují do rozhodování o věcech, které se jich týkají, a poskytují jim příležitost vyjádřit vlastní názor. Svým přístupem k dětem podporují rozvoj jejich odpovědnosti, samostatnosti a sebekontroly. Svým osobním chováním demonstrují pedagogové demokratické smýšlení a občanskou angažovanost. Pedagogové aktivně spolupracují na svém profesním rozvoji Pedagogové svoji práci pravidelně vyhodnocují. Jsou aktivní v přístupu ke svému profesnímu rozvoji. Pravidelně se účastní kurzů a seminářů k doplnění svého vzdělání a odborných dovedností. Účelně využívají i samostudia a rozmanitých efektivních forem sdílení zkušeností. Zajímají se o nové trendy a získané poznatky se snaží uplatnit ve vzdělávání. 4 Vzdělávání Kvalitní vzdělávání směřující k dobrým vzdělávacím výsledkům všech dětí je základem kvalitní školy. Smyslem naplňování kritérií v oblasti vzdělávání je implementace principů výuky, které v maximální možné míře přizpůsobují volbu výukových cílů, prostředků a metod individuálním schopnostem dětí a vedou k harmonickému rozvoji vědomostí, dovedností i postojů dětí na bázi kritického sebehodnocení přiměřenému jejich věku. Zásadním předpokladem pro realizaci takové výuky je přesvědčení pedagogů o možnosti osobnostního a vědomostního rozvoje každého dítěte bez ohledu na jeho aktuální pozici na cestě ke vzdělávacím cílům. Klíčovým prostředkem k vytváření vztahu dětí k učení je vysvětlování souvislostí vyučovaného s reálnými situacemi každodenního života a v maximální možné a vhodné míře i zahrnování takových výukových situací a úkolů, v nichž děti úměrně svému rozvoji takové situace samy rozpoznávají a využívají. Přiměřenou formou jsou dětem prezentovány možnosti vhodného využívání informačních technologií a rozvíjeny dovednosti potřebné pro budoucí uplatnění v informační společnosti. Pedagogové systematicky promýšlejí a připravují vzdělávání v souladu s vědomostními, dovednostními i postojovými cíli definovanými v kurikulárních dokumentech školy a individuálními potřebami dětí Pedagogové promýšlejí a připravují vzdělávání v souladu s kurikulárními dokumenty, na základě dosavadních znalostí a zkušeností dětí a s přihlédnutím k jejich vývojovým předpokladům a specifickým potřebám. Budují u dětí motivaci k učení, rozvíjejí všechny okruhy vzdělávacích cílů (tj. vědomosti, dovednosti i postoje) a vedou děti k základům kritického myšlení. Na děti kladou jasné, věkově přiměřené a srozumitelné požadavky. Pedagogové využívají široké spektrum výchovně-vzdělávacích strategií pro naplnění stanovených cílů Pedagogové volí formy a metody vzdělávání tak, aby odpovídaly vývojovým předpokladům dětí a stanoveným výukovým cílům, a vytvářejí pozitivní třídní klima podporující učení. Vzdělávací nabídka je pro děti srozumitelná a dobře organizačně zvládnutá. Ve vzdělávací nabídce je účelně zastoupena individuální práce dětí, spolupráce dětí v menších skupinách a společná (frontální) práce celé třídy. Pedagogové nabízejí dětem aktivity podporující