Česká školní inspekce Koncepční záměry inspekční činnosti Čj.: ČŠIG-2261/13-G21 České školní inspekce na období 2014–2020 9/10 Schváleno po projednání v 33. PV MŠMT dne 24. 9. 2013 rejstříku, které mají povinnost vzdělávat dle ŠVP. Součástí systému bude aplikace pro interaktivní tvorbu a průběžnou modifikaci vlastních ŠVP jednotlivými školami a vytvoření databáze modelových vzdělávacích programů. Evaluace školních, skupinových a individuálních výsledků žáků v počátečním vzdělávání bude realizována prostřednictvím komplexního nástroje pro hodnocení vzdělávací soustavy v České republice, a to v oblasti vzdělávání a školských služeb. Dojde tak k posílení role výsledků v důsledné vazbě na zjištěné socioekonomické ukazatele žáků. Seznámení pedagogické a odborné veřejnosti s připravovanými nástroji externího hodnocení a s variantami jejich využitelnosti pro vlastní školní praxi bude intenzívně probíhat formou masivních vzdělávacích aktivit, seminářů a tematicky zaměřených konferencí. Cíle ČŠI ve vazbě na projekt NIQES je tak možné shrnout do následujících bodů: a) vývoj, realizace a podpora centrálně řízených evaluačních procesů v počátečním vzdělávání, b) identifikace faktorů ovlivňujících uplatnění absolventů vzdělávacích programů v počátečním vzdělávání na trhu práce a formulace doporučení pro vzdělávací politiku, zřizovatele škol a pro školy samé směřující k eliminaci nepříznivých faktorů, c) podpora synergických vazeb systémů vlastního hodnocení škol a externího inspekčního hodnocení vzdělávacích institucí, d) podpora a realizace komunikační strategie pro zajištění co nejširší informovanosti prostřednictvím informačního elektronického systému. Připravovaná podstatná změna projektu NIQES zajistí naplnění uvedených aktivit a dosažení stanovených cílů. ČŠI v rámci evropských programů sleduje i realizaci výzkumných projektů zaměřených na oblast hodnocení vzdělávacích systémů. Česká republika je v současné době jednou z osmi evropských zemí, ve které takový projekt probíhá. Cílem projektu je vyhodnocení, zda a jak inspekční činnost v těchto zemích podporuje zvyšování kvality vzdělávání a výsledků žáků. ČŠI průběžně sleduje dílčí výsledky projektu a bude je využívat ve své práci. 4 Závěr Koncepční záměry inspekční činnosti ČŠI pro období 2014–2020 jsou vytvářeny s vědomím, že nejpozději v polovině roku 2015 bude dokončena Bílá kniha ČŠI, která bude tyto koncepční záměry dále rozpracovávat, s ohledem na výstupy projektu NIQES a doporučení vzešlá z realizace dalších projektů (zejména Kompetence I a Kompetence III). Jejím obsahem bude rozpracování výše uvedených dílčích cílů a opatření, výstupem pak metodika s popisem několika úrovní, kterých lze dosáhnout v rámci každého kritéria pro hodnocení podmínek, průběhu a výsledků výchovně vzdělávacího procesu školy. ČŠI se bude v následujícím období ve své činnosti orientovat zejména: - na posílení inspekčního modelu zaměřeného na hodnocení procesů ve školách a školských zařízeních, - na metodickou podporu škol v podobě vzdělávacího auditu s analýzou silných a slabých stránek konkrétní školy, - na propojení externího a vlastního hodnocení, - na využití dat z mezinárodních šetření v inspekční činnosti.