Česká školní inspekce Koncepční záměry inspekční činnosti Čj.: ČŠIG-2261/13-G21 České školní inspekce na období 2014–2020 8/10 Schváleno po projednání v 33. PV MŠMT dne 24. 9. 2013 - vytvoření kodexu inspekčního a kontrolního pracovníka, - krátkodobé i dlouhodobé stáže v zahraničních inspekčních systémech. 3.4 Zkvalitňování komunikace - využití obousměrné otevřené komunikace pro zvyšování kvality inspekční činnosti (komunikace s účastníky vzdělávacího procesu), - úzká spolupráce s aktéry přímé pedagogické praxe, s odbornou školskou veřejností a se zřizovateli škol (asociace, svazy, komory, akademická pracoviště), - získávání zpětné vazby od rodičů i ostatní veřejnosti, upevňování důvěry veřejnosti k ČŠI, - příprava ICT aplikací podporujících informovanost odborné i rodičovské veřejnosti. 3.5 Využívání výsledků mezinárodní spolupráce - využití odborných studií a dalších podkladů pro rozvoj inspekční a kontrolní činnosti ČŠI tak, aby se mezinárodní zkušenosti staly významnou pomůckou při zkvalitňování práce ČŠI (projekty OECD, IEA), - využití mezinárodních zkušeností pro přípravu a implementaci vzdělávacích politik v součinnosti s MŠMT, - hodnocení české vzdělávací soustavy v mezinárodním kontextu. Významnou část výše navrhovaných opatření je možné realizovat díky systémovému projektu NIQES. Cílem ČŠI je vytvořit s podporou tohoto projektu komplexní národní systém inspekčního hodnocení počátečního vzdělávání. Do poloviny roku 2015 budou připraveny soubory formativních hodnotících kritérií a nástrojů pro zjišťování a hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a úspěšnosti žáků v inspekčním hodnocení škol. Tyto soubory budou mimo jiné zaměřeny na explicitní využití výstupů ESF projektu Cesta ke kvalitě, jehož cílem byla podpora autoevaluačních procesů ve školách. Nástroje vyvinuté v rámci projektu Cesta ke kvalitě tak budou propojovány s nástroji, které ČŠI připraví a bude využívat pro inspekční činnost, tedy pro externí hodnocení škol a školských zařízení. ČŠI využije i dalších vhodných nástrojů, které vznikly a byly pilotovány v rámci programového období 2007–2013. Připravená metodika bude rozpracovávat popis a vyhodnocování jednotlivých kritérií, podle kterých je realizována inspekční činnost. V rámci této metodiky bude nastaveno a popsáno několik úrovní dosažení kritérií. Každá škola pak bude mít možnost metodiku využít pro vlastní hodnocení a bude tak zároveň mít jistotu, že proces externího hodnocení se uskutečňuje podle stejných pravidel jako proces autoevaluace. ČŠI zároveň připraví a navrhne plán, na základě kterého se popis dosažené úrovně jednotlivých hodnotících kritérií ve škole postupně stane součástí inspekční zprávy. Vznik nového inspekčního postupu pro hodnocení vzdělávacích institucí podle národního rámce kvality a šesti inspekčních standardů pro hodnocení rozvoje žáků v šesti klíčových funkčních gramotnostech s moduly SVP a EVVO umožní akcentovat požadavky na metodickou podporu škol a školských zařízení. Inspekční pracovníci budou moci přesně identifikovat jejich silné a slabé stránky a doporučovat cílená opatření pro eliminaci rizik a rozvoj úspěšných oblastí. Snižování administrativní zátěže pedagogických pracovníků a vedení škol podpoří vytvářené nástroje pro modifikaci, administraci a validaci školních vzdělávacích programů (soulad s RVP). ČŠI bude využívat sdílené prostředí se všemi subjekty zapsanými ve školském