Česká školní inspekce Koncepční záměry inspekční činnosti Čj.: ČŠIG-2261/13-G21 České školní inspekce na období 2014–2020 6/10 Schváleno po projednání v 33. PV MŠMT dne 24. 9. 2013 Hrozby: - nestabilní politická situace a oslabená důvěra v kurikulární reformu (časté a nesystémové zásahy do vzdělávacího systému), - nedostatečná důvěra škol k ČŠI, - dosud neexistující národní strategie vzdělávání (Národní program vzdělávání), - nedostatečná provázanost externího hodnocení s vlastním hodnocením školy, - nejasné postavení testování a zejména nedostatečné kompetence aktérů ve vzdělávání s výsledky pracovat. 1.6 Národní dokumenty a zprávy ze studií, z nichž vychází rozpracování koncepčních záměrů pro období 2014–2020 1. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR (2011–2015) 2. Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení (McKinsey & Company, 2010) 3. Rámec Strategie konkurenceschopnosti 2012 - 2020 a výchozí náměty NERV 4. Zprávy OECD o hodnocení vzdělávání - ČESKÁ REPUBLIKA: Evaluation and Assessment in Education: Czech Republic (Santiago et al., 2012) 2 Vize ČŠI jako kompetentní a důvěryhodná instituce, která prostřednictvím sběru a vyhodnocování dat poskytuje spolehlivé informace o stavu vzdělávání v České republice, poskytuje kvalitní zpětnou vazbu školám, zřizovatelům, rodičům i veřejnosti a tím se zároveň podílí na zvyšování kvality vzdělávání ve školách a školských zařízeních. ČŠI přistupuje ke školám s důvěrou, že školy usilují o co nejkvalitnější dosahování svého poslání – vzdělávání dětí a žáků. Inspekce je podporuje v naplňování tohoto poslání. ČŠI je hodnotově orientovaným správním úřadem, který poskytuje věrohodné a spolehlivé informace o stavu vzdělávání v České republice. Za významné hodnoty, jež určují její každodenní činnost směrem ke školám i veřejnosti, považuje transparentnost, nestrannost, objektivitu a vzájemný respekt. 3 Cesty k naplňování vize Základním smyslem činnosti ČŠI je podporovat zvyšování kvality vzdělávání pro všechny děti a žáky v českém vzdělávacím systému, který je založen na principu inkluzivnosti a spravedlivosti, a podporovat odpovědnost škol a školských zařízení směrem k veřejnosti. Naplňování tohoto cíle zároveň přispívá ke zvyšování efektivity celého vzdělávacího systému. Své cíle ČŠI naplňuje prostřednictvím: - hodnotící a kontrolní činnosti ve školách a školských zařízeních, - sběru, vyhodnocování a předávání dat o českém vzdělávacím systému, včetně realizace mezinárodních šetření, - spolupráce s dalšími relevantními organizacemi při zkvalitňování práce škol, - podpory vzdělávací politiky, - snahy pracovat na principech 3E (efektivnost, hospodárnost, účelnost).