Česká školní inspekce Koncepční záměry inspekční činnosti Čj.: ČŠIG-2261/13-G21 České školní inspekce na období 2014–2020 5/10 Schváleno po projednání v 33. PV MŠMT dne 24. 9. 2013 v časovém skluzu. Podstatná část cílů koncepčního záměru na léta 2009 - 2013 tak bude naplněna až v období následujícím. Nad rámec záměrů 2009–2013 se začalo intenzivně pracovat na rozvoji standardů pro hodnocení výsledků vzdělávání a na tvorbě podpůrných nástrojů pro hodnocení vzdělávací soustavy, zejména v oblasti tvorby a implementace standardizovaných testů. 1.5 SWOT analýza ČŠI Silné stránky: - odbornost a zkušenosti inspekčních pracovníků (dlouholetá pedagogická praxe, dovednosti v oblasti školského managementu, praktické inspekční poznatky z mnoha škol), - fungující síť krajských inspektorátů (znalost regionu, jeho specifik a místního školského prostředí, přímá spolupráce s regionálními autoritami), - vznikající systém pro hodnocení některých vzdělávacích cílů, možnost plošného i výběrového testování, - celorepublikové zaměření a možnost získávání dat o vzdělávání na úrovni institucí, - systematické hodnocení škol ve stejných oblastech (podmínky, průběh a výsledky vzdělávání). Slabé stránky: - významný podíl inspekčních činností je dosud zaměřen na kontrolu formálních záležitostí, - průběh inspekční činnosti ve škole je nedostatečně zaměřen na hodnocení procesů, analýza dokumentace neprobíhá v dostatečné míře před vstupem do školy, - chybí komunikace uvnitř organizace zaměřená na zlepšování procesů (ne zcela funkční zpětná vazba), - chybí všemi pracovníky ČŠI sdílená vize. Příležitosti: - systematická péče o odborný i osobnostní rozvoj inspekčních pracovníků (další vzdělávání např. ve vazbě na nové metody a formy výuky, rozšiřování odbornosti), - zkvalitnění komunikace uvnitř i vně ČŠI (vytvoření nových komunikačních kanálů, pravidelný přenos informací s využitím zpětné vazby, racionalizace struktury a podoby webových stránek, větší míra spolupráce s odbornou veřejností), - využití výstupů z účasti na mezinárodních konferencích a spolupráce v mezinárodních projektech (PISA, PIRLS, TIMSS, ICILS, TALIS, primární a sekundární analýzy dat zaměřené na národní vzdělávací systém), - návrhy opatření na zlepšování práce škol s ohledem na širší kontext (silné a slabé stránky, doporučení a návrhy opatření ke zlepšení činnosti škol, příklady dobré praxe), - vznikající Strategie vzdělávání 2020 (zdůraznění významu externího hodnocení), - vyhodnocování a interpretace dat z pohledu jejich využitelnosti školami, - využití prostředků ESF ke zkvalitnění inspekčních činností ČŠI a k rozvoji zaměstnanců (nové programovací období).