Česká školní inspekce Koncepční záměry inspekční činnosti Čj.: ČŠIG-2261/13-G21 České školní inspekce na období 2014–2020 4/10 Schváleno po projednání v 33. PV MŠMT dne 24. 9. 2013 1.3.2 Způsob předávání informací veřejnosti Cílem komunikace ČŠI je maximální otevřenost a maximální využitelnost informací pro školy a školská zařízení. Dále jsou informace připravovány a sdíleny zejména s MŠMT, s dalšími orgány veřejné správy a se zřizovateli škol. ČŠI neopomíjí ani politickou reprezentaci, širokou odbornou veřejnost, rodiče žáků apod. Za tímto účelem jsou využívány především webové stránky ČŠI, odborný tisk, konference a semináře, klíčové je poskytování informací prostřednictvím výročních zpráv, tematických zpráv a dalších inspekčních výstupů. 1.4 Analýza naplnění koncepčního záměru pro období 2009–2013 Období 2009–2013 bylo výrazným způsobem formováno následujícími okolnostmi: 1. Pokračující realizací kurikulární reformy, která však nebyla vždy dostatečně úspěšně vysvětlována odborné ani laické veřejnosti a která navíc nebyla provázena skutečně systémovou podporou škol a pedagogů. Proto zveřejnění výsledků TIMSS a PISA 2009 vyvolalo výrazný tlak na systémové změny, které oslabily důvěru veřejnosti v úspěšnost reformy. 2. Implementací programů financovaných z EU, zejména z prostředků ESF (na území hl. m. Prahy šlo o Operační program Praha Adaptabilita, na zbytku území ČR šlo o Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost). 3. Častými personálními změnami na MŠMT a s nimi souvisejícími změnami ve vzdělávací politice. Všechny tyto faktory ovlivňovaly i činnost ČŠI a také její možnosti naplnit koncepční záměr v plné šíři. Tříletý inspekční cyklus, během kterého mají být hodnoceny a kontrolovány všechny školy a školská zařízení, k nimž má ČŠI působnost, se ukázal jako příliš ambiciózní záměr, který není možné kvalitně naplnit. V nadcházejícím období proto bude nastaven realističtější cíl v podobě šestiletého inspekčního cyklu, v rámci něhož provede ČŠI komplexní hodnocení každé školy či každého školského zařízení. Naproti tomu se daří naplňovat tříletý programový cyklus hodnocení zvolených funkčních gramotností v následujících oblastech: Cyklus A: - vzdělávání v cizích jazycích, - rozvoj informační gramotnosti. Cyklus B: - rozvoj čtenářské gramotnosti, - rozvoj matematické gramotnosti. Cyklus C: - rozvoj sociální gramotnosti, - rozvoj přírodovědné gramotnosti. V nadcházejícím období bude tedy možné systematicky sledovat, srovnávat a hodnotit vývoj jednotlivých výsledků v čase. Díky projektu NIQES, jehož realizátorem je ČŠI, dochází v souladu s předchozím záměrem k vytváření moderního systému hodnocení vzdělávací soustavy v České republice a k rozvoji pracovníků zejména cestou jejich dalšího vzdělávání. Vzhledem k aktuálním problémům při realizaci, způsobeným zejména změnami původního projektového záměru a novými pravidly pro vyhlašování a řešení veřejných zakázek, je však projekt a s ním i celý systém hodnocení