Česká školní inspekce Koncepční záměry inspekční činnosti Čj.: ČŠIG-2261/13-G21 České školní inspekce na období 2014–2020 2/10 Schváleno po projednání v 33. PV MŠMT dne 24. 9. 2013 zprávy, výroční zprávy) jsou zdrojem informací a jedním ze základních podkladů k přijetí dalších systémových změn a opatření k zajištění vyšší efektivnosti a kvality vzdělávacího systému v České republice. Na základě svých zjištění může ČŠI zřizovateli podat návrh na vyhlášení konkursu na ředitele školy či školského zařízení nebo návrh na jeho odvolání. V případě zjištění nečinnosti školy nebo školského zařízení nebo zjištění závažných nedostatků v činnosti školy nebo školského zařízení může ústřední školní inspektor předložit orgánu, který vede školský rejstřík, návrh na výmaz školy, školského zařízení nebo oboru vzdělání ze školského rejstříku. 1.2 Personální a materiálně-technické zázemí 1.2.1 Zaměstnanci Inspekční činnost vykonávají školní inspektoři (vysokoškolské vzdělání a nejméně 5 let pedagogické nebo pedagogicko-psychologické praxe), kontrolní pracovníci (vysokoškolské vzdělání a nejméně 5 let praxe nebo střední vzdělání s maturitní zkouškou a nejméně 20 let praxe) a přizvané osoby (účast podle odbornosti). Počty zaměstnanců v kmenové činnosti: Struktura přepočtený počet zaměstnanců za rok 2013 k 3. 9. 2013 Celkem zaměstnanců 459,94 z toho školní inspektoři 270,50 z toho kontrolní pracovníci 80,84 z toho ostatní zaměstnanci 108,60 1.2.2 Materiálně-technické vybavení ČŠI působí na celém území České republiky. Rozložení pracovišť odpovídá krajskému členění. Pracoviště krajských inspektorátů jsou v některých případech doplněna tzv. detašovanými pracovišti. ČŠI působí dohromady ve 48 objektech, z nichž s 10 je příslušná hospodařit. Ostatní objekty jsou využívány na základě nájemních vztahů nebo výpůjček. V srpnu 2013 byl zahájen komplexní audit efektivity detašovaných pracovišť s cílem jejich optimalizace. Nezbytnou součástí vybavení pro efektivní výkon hlavní činnosti organizace je vlastní vozový park, který čítá k 3. 9. 2013 celkem 118 vozidel (rok výroby 2005–2012). Naprostá většina vozidel je umístěna v jednotlivých krajských inspektorátech, část vozidel je využívána zaměstnanci ústředí. Vzhledem k vysokému stupni digitalizace agend ČŠI (dovnitř i vně organizace) a ve snaze o co nejefektivnější výkon činností je nezbytné také adekvátní vybavení v oblasti ICT. Standardem v této oblasti je PC nebo notebook pro každého zaměstnance. Vzhledem k charakteru činností ČŠI je většina zaměstnanců vybavena notebooky s cílem posílit jejich mobilitu. Díky tomu bylo v minulosti možné navýšit výkon činnosti i přes redukce personálních stavů. Perioda obnovy uživatelské techniky je 4–5 let, což odpovídá její technologické životnosti. Většina provozovaných systémů umožňuje práci v režimu off-line nebo mimo uzavřenou zabezpečenou celorepublikovou síť ČŠI. Je tak umožněna práce v terénu (zejména ve školách) nebo z domova, přičemž postačuje pouze internetové připojení. Samozřejmostí je také adekvátní počet tiskáren a obdobných doplňkových zařízení