Česká školní inspekce Koncepční záměry inspekční činnosti Čj.: ČŠIG-2261/13-G21 České školní inspekce na období 2014–2020 1/10 Schváleno po projednání v 33. PV MŠMT dne 24. 9. 2013 Koncepční záměry inspekční činnosti České školní inspekce na období 2014–2020 1 Východiska 1.1 Postavení v legislativě 1.1.1 Organizace Česká školní inspekce (dále „ČŠI“) je zřízena zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v návaznosti na § 7 odst. 3 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů. Nadřízeným orgánem České školní inspekce je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále „MŠMT“), přičemž vztah obou institucí je definován příslušnými předpisy. 1.1.2 Činnost Česká školní inspekce je správním úřadem s celostátní působností. Vykonává veřejnou správu pouze k účelům, které jí byly svěřeny příslušnými právními předpisy a pouze v nezbytném rozsahu (zásada legality). ČŠI zajišťuje externí hodnocení vzdělávací soustavy v České republice, a to v oblasti vzdělávání a školských služeb poskytovaných školami a školskými zařízeními zapsanými ve školském rejstříku. ČŠI dále zpracovává koncepční záměry inspekční činnosti a systémy hodnocení vzdělávací soustavy, provádí inspekční činnost ve všech školách a školských zařízeních zapsaných ve školském rejstříku bez ohledu na zřizovatele a také v zahraničních školách ke kontrole příslušejících. Inspekční činnost se provádí i na základě podnětů, stížností a petic, které svým obsahem spadají do působnosti ČŠI. ČŠI dále zajišťuje sběr údajů o tzv. školních úrazech, školní inspektoři se účastní konkursních řízení na ředitele škol a školských zařízení, komisionálního přezkoušení a opravné zkoušky na žádost krajského úřadu. Konkrétní úkoly jsou podrobněji popsány ve školském zákoně a souvisejících podzákonných normách. 1.1.3 Výstupy inspekční činnosti Výstupem hodnotící inspekční činnosti je inspekční zpráva, výstupem státní nebo veřejnosprávní kontroly je protokol. Výstupem šetření stížnosti je výsledek šetření stížnosti. Souhrnným výstupem z tematické inspekční činnosti ve vybraných školách nebo školských zařízeních je tematická zpráva, souhrnné poznatky o stavu vzdělávání a vzdělávací soustavy, které vycházejí z inspekční činnosti za předcházející školní rok, obsahuje výroční zpráva ČŠI. 1.1.4 Praktické dopady inspekčních zjištění Výstupy inspekční činnosti jsou především zpětnou vazbou pro samotnou školu nebo školské zařízení a mají danému subjektu sloužit k přijetí vnitřních opatření vedoucích ke zkvalitňování vzdělávacích služeb. V odůvodněných případech může zřizovatel na základě výstupů inspekční činnosti přijmout opatření vůči škole (např. opatření finanční či personální). Z veřejně přístupných výstupů inspekční činnosti a na základě prošetření stížnosti také získávají informaci o činnosti školy nebo školského zařízení další subjekty, žáci a jejich zákonní zástupci a další účastníci vzdělávání. Souhrnné výstupy inspekční činnosti (tematické