6 A) Cílově orientované koncepční záměry Z 1) Rozvíjet systém hodnocení vzdělávací soustavy v ČR Hypotézy záměru Hodnocení vzdělávací soustavy, prováděné ČŠI, je jednou z důležitých informací při rozhodování na celostátní i krajské úrovni. Je potřeba, aby hodnocení propojovalo vzdělávací a ekonomickou stránku. Koncept celoživotního vzdělávání může pro rozvoj systému hodnocení přinést reálnější poznatky o místu jednotlivých prvků vzdělávací soustavy. Důležitou metodologickou otázkou je rozlišení rozvojových procesů (zejména kurikulární reformy) pro hodnocení vývoje vzdělávací soustavy. Cíle 1. Identifikovat soustavu konzistentních ukazatelů vzdělávací soustavy, v níž budou propojeny aspekty vzdělávání, sociální i ekonomické. 2. Vymezit obsah a formy inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy pro účely rozhodování v ČR z hlediska jejího vývoje. 3. Aplikovat vhodné metody multikriteriálního hodnocení škol pomocí soustavy ukazatelů. 4. Kultivovat systém kontroly ve smyslu uplatnění kategorie rizik a jejich diferenciace. Z 2) Rozvíjet metodologii systému pro identifikaci úspěšně fungujících škol na základě kontroly a hodnocení (externí evaluace) Hypotézy záměru Rozhodování o podpoře rozvojových směrů vyžaduje kontext celostního chování instituce, v níž bude rozvojový směr podporován. Je možno identifikovat školy z hlediska úspěšnosti jejich činnosti. Vzhledem k tomu, že kritéria používaná k hodnocení jsou z podstatné části „měkká“, není šťastné řešení sestavovat pořadí škol podle úspěšnosti, pro daný účel bude dostačující vymezit skupinu „dobrých škol“. Dodržování zákonnosti je předpoklad řádného fungování škol a školských zařízení při poskytování vzdělávání a školských služeb. Kontrola vychází z charakteru vzdělávání, které je podle nového školského zákona veřejnou službou. Náklady na tuto službu jsou hrazeny z veřejných rozpočtů, z toho cca 70 – 80 % ze státního rozpočtu. Podporou šíření pozitivního rozvoje se omezují negativní vlivy. Seznámení se s existencí skutečných pozitivních případů má silný motivační náboj. Cíle 1. Identifikovat konzistentní soustavu ukazatelů, které co nejlépe vyjadřují kvalitu školy jako celku. Dbát přitom o konzistentnost s mezinárodními metodami. 2. Optimalizovat poměr formálního a neformálního hodnocení výuky ČŠI.