3 Inspekce do roku 2005 Změny od roku 1990 v inspekci byly často jenformální,doroku2005silné setrvačnostní tendence ve vazbě na překonanou normu z roku 1984 • Původně byly všechny školy státní s centrálním řízením • Existence školy nebyla zjištěním inspekce ohrožena • Školy neměly právní subjektivitu ani pedagogickou autonomii • Inspekce se nezabývala ekonomickou stránkou vzdělávání • Hlavní inspekční postup bylo jen monitorovaní, absence hodnocení • Zaměření na supervizi a kontrolu pedagogických procesů – na konkrétní osoby! • Nebylamožnostmezinárodníhosrovnání Nový model inspekce od roku 2005 • Různí zřizovatelé, decentralizace, subsidiárnost • Školský rejstřík, výmaz z rejstříku • Právní subjektivita ,zaměření na instituci • Hodnocení a kontrola efektivnosti vzdělávání včetně ekonomických hledisek • Nové inspekční postupy vyžadují analyticko- syntetický přístup • Hodnocení ŠVP (certifikační a akreditační postupy) • Naplňování ŠVP v souladu s RVP (efektivnost a kvalita pedagog. procesů) • Vlastníhodnocení(novárolepedagogické rady) • Podíl dalších partnerů na hodnocení školy (školská rada, zřizovatel, CZVV?) • Mezinárodní srovnávání výsledků (PISA, TIMSS, OECD, …)