2 tzv. tříletý programový cyklus hodnocení zvolených funkčních gramotností. Hlavní témata tohoto tříletého programového cyklu jsou: Cyklus A: • vzdělávání v cizích jazycích; • rozvoj informační gramotnosti. Cyklus B: • rozvoj čtenářské gramotnosti; • rozvoj matematické gramotnosti. Cyklus C: • rozvoj sociální gramotnosti; • rozvoj přírodovědné gramotnosti. Témata tohoto tříletého programového cyklu jsou pak vymezena pro jednotlivé stupně vzdělání podle vzdělávacích oblastí RVP. Ve všech cyklech a pro všechny stupně vzdělání se hodnotí: • rovnost příležitostí ke vzdělávání (podpora žáků s SVP, vyrovnávání rozdílů mezi regiony); • aktivity vedoucí k udržitelnému rozvoji (prevence sociopatologických jevů, podpora zdraví, EVVO, apod.); Důležitým předpokladem nejen pro uvedená srovnání, ale také celou kontrolní a hodnotící činnost je dnes fungující informační systém inspekce (InspIS je databázový systém, který umožňuje sběr datových informací České školní inspekce a to přímo v místě výkonu inspekce. Provádí efektivní shromažďování dat, jejich následné členění a vyhodnocování. Umožňuje vytvářet statistické výstupy, které následně slouží k plánování a hodnocení inspekční činnosti.). Spolu s pokračující školskou reformou je třeba pokračovat i v rozvíjení inspekčního systému a to v kontextu školské legislativy i cílů formulovaných MŠMT ČR. Tabulka na následující straně uvádí klíčové změny v práci ČŠI spojené s reformou školství. Odtud se pak odvíjí i přístupy ke SWOT analýze jako jednomu z východisek pro formulování koncepčních záměrů na léta 2009 – 2013.