Česká školní inspekce Zpráva z kontroly průběhu závěrečné zkoušky Čj. ČŠIG-2681/16-G21 podle jednotného zadání v řádném termínu 2016 3/6 3 Hlavní zjištění Česká školní inspekce při kontrole závěrečné zkoušky v řádném termínu (v květnu a červnu 2015) zjistila porušení právních předpisů pouze v jednom případě, kdy došlo k porušení § 142 odst. 1 ve spojení s § 144 odst. 1 písm. g) školského zákona. Škola v tomto případě poskytovala vzdělávání na jiné adrese, než je uvedeno v rejstříku škol a školských zařízení. 3.1 Kontrolní část Během závěrečné zkoušky kontrolovala Česká školní inspekce podmínky a průběh písemné zkoušky, praktické zkoušky a ústní zkoušky. Kontrolováno bylo personální zajištění zkoušky, organizace a průběh zkoušky a řádné vedení dokumentace ke zkoušce, u ústní zkoušky byla navíc provedena kontrola hodnocení zkoušek. 3.2 Zjišťovací část Závěrečná zkouška probíhala ve všech oborech v souladu s organizačními pokyny uvedenými v jednotných zadáních závěrečné zkoušky. U písemné zkoušky vybírá ředitel školy z jednotného zadání pro řádný termín nejméně tři témata, z nichž si žák jedno volí. Česká školní inspekce zjišťovala, zda ve volbě žáků některé téma převažovalo, což se potvrdilo v 56,3 % oborů. Žáci si přirozeně vybírali taková témata, která se jim jevila jako nejsnadněji zpracovatelná a nejméně náročná. Jednotné zadání písemné zkoušky obsahuje anotace témat, které je možné předložit žákům při volbě témat. Tyto anotace slouží žákům k usnadnění volby u rozsáhle zpracovaných témat. Anotace písemné zkoušky byly žákům poskytnuty ve výrazné většině oborů (90,5 %). S ohledem na podporu spolupráce středních škol a firem bylo kromě jiného zjišťováno, v kolika oborech se praktická zkouška konala přímo ve firmách. Praktická zkouška byla realizována ve firmách přibližně v sedmině oborů (13,9 %), v největší míře ve skupinách oborů Gastronomie, hotelnictví a turismus (obor Kuchař – číšník) a Obchod (obor Prodavač). Dále bylo zjišťováno, zda byly u ústní zkoušky zajištěny doplňující podklady (ukázky materiálů, výrobky, obrázky, schémata apod.). Tyto doplňující podklady byly žákům k dispozici ve výrazné většině oborů (89,7 %). Doplňující podklady mohou být velmi vhodnou pomůckou při odstraňování nejrůznějších bariér, mohou např. usnadňovat projev žákům s nižší úrovní komunikativních dovedností. Jako vhodná byla hodnocena přítomnost odborníka z praxe mezi zkoušejícími u závěrečné zkoušky. Odborník z praxe se hodnocení závěrečné zkoušky účastnil velmi často (v 90,4 % oborů vzdělání). Samostatná odborná práce byla součástí praktické zkoušky v 30,4 % oborů, v největší míře v oboru Kuchař – číšník. V rámci samostatné odborné práce zpracovávají žáci písemnou formou komplexní úkol zaměřený na prokázání všeobecných i odborných znalostí a dovedností, které úzce souvisejí s praktickými činnostmi v daném oboru. Při zpracování samostatné odborné práce mohou žáci prokázat hlubší znalost určité odborné problematiky, samostatný tvůrčí přístup a mohou také prezentovat výsledky své práce. Prezentace a obhajoba výsledků samostatné odborné práce je součástí praktické zkoušky. Školy mají se zařazením samostatné odborné práce výrazně pozitivní zkušenosti.