Česká školní inspekce Informace Čj.: ČŠIG-1127/16-G2 Podmínky, průběh a výsledky vzdělávání ve školních klubech 7/8 Tabulka č. 2 Průběh vzdělávání ve školních klubech – podíl hospitací (v %) Sledovaná oblast Rozhodně ano Spíše ano Spíše ne Rozhodně ne Účinná podpora rozvoje osobnosti 59,3 40,7 0,0 0,0 Rozvoj klíčových kompetencí jedince prostřednictvím aktivit zájmového vzdělávání 61,1 35,2 3,7 0,0 Budování příznivého a bezpečného klimatu ve školském zařízení pro zájmové vzdělávání 81,5 18,5 0,0 0,0 Individuální přístup k účastníkům 74,1 25,9 0,0 0,0 Inkluze účastníků se SVP (kde byli přítomni) 43,8 46,9 9,4 0,0 Rozvoj nadání účastníků 52,8 45,3 1,9 0,0 Zjištění České školní inspekce z průběhu vzdělávání ve školních klubech ukazují, že ve všech hospitovaných hodinách vychovatelé vytvářeli příznivé a bezpečné klima, snažili se o individuální přístup k účastníkům a účinnou podporu rozvoje jejich osobnosti. Pozitivním prvkem byla patrná snaha o inkluzivní vzdělávání účastníků ve skupinách s účastníky se speciálními vzdělávacími potřebami. Podle zjištění České školní inspekce z hospitační činnosti lze konstatovat, že 55,6 % navštívených hodin mělo přiměřené časové rozvržení zájmových aktivit a zařazení relaxačních činností a v polovině hodin byla efektivně využívána skupinová práce. Kompenzací jednostranné zátěže ze školy bylo začlenění sportovních pohybových činností, které byly zaznamenány v 38,9 % hospitací. V menší míře zpracovávali žáci ve školním klubu domácí úkoly (20,4 %), probíhalo zde doučování nebo se žáci podíleli na projektech (11,1 %). Výjimečné byly vycházky (5,6 %). Tabulka č. 3 Uplatněné vzdělávací metody a formy činnosti školního klubu – podíl hospitací (v %) Podíl Přiměřené časové rozvržení zájmových činností a času na odpočinek 55,6 Skupinová práce 50,0 Sportovní (pohybové) činnosti 38,9 Možnost zpracování domácích úkolů 20,4 Tvorba projektů 11,1 Doučování 11,1 Vycházky 5,6 3.2 Výsledky vzdělávání ve školních klubech Školní kluby a jejich činnost se podílí na smysluplném využívání volného času účastníků, na rozvíjení jejich sociálních a osobnostních dovedností a jejich schopnosti efektivně komunikovat. Školní kluby se snaží účinně rozvíjet všestranné zájmy účastníků a jsou jedním z nástrojů prevence výskytu rizikového chování. Sledované útvary pravidelné zájmové činnosti se řídily ročním plánem práce vycházejícím z příslušného školního vzdělávacího programu, příležitostné aktivity se realizovaly podle plánu