Česká školní inspekce Informace Čj.: ČŠIG-1127/16-G2 Podmínky, průběh a výsledky vzdělávání ve školních klubech 6/8 3 Průběh vzdělávání ve školních klubech 3.1 Realizované formy a vzdělávací metody Průběh vzdělávání pozitivně ovlivnily příznivé zlepšující se personální podmínky, systém a organizace řízení a kontrola vedoucími pracovníky. Při sledovaných aktivitách bylo patrné jejich příznivé a bezpečné klima. Využívané metody a formy práce ve školních klubech zjišťovala Česká školní inspekce v rámci realizované hospitační činnosti. Inspekční pracovníci ve sledovaném období uskutečnili v navštívených školních klubech celkem 55 hospitací. Během hospitační činnosti Česká školní inspekce hodnotila, jakými formami vzdělávání bylo zájmové vzdělávání uskutečňováno. Při některých hospitacích využili vychovatelé více forem zájmového vzdělávání, přičemž nejčastější sledovanou formou byla pravidelná zájmová činnost (zájmové kroužky, kurzy, semináře). Sledované aktivity (činnosti) zobrazuje následující graf. Graf č. 4 Sledované aktivity (činnosti) – podíl hospitací (v %) Průměrný počet přítomných účastníků ve sledovaných aktivitách ve školním klubu byl 15. Hodnocené aktivity vedli vychovatelé, jejichž odborná kvalifikace ve smyslu zákona o pedagogických pracovnících dosáhla 94,4 %. V rámci hospitovaných hodin nebyl přítomen žádný asistent pedagoga či osobní asistent. Úspěšnost aktivit je podmíněna jejich návštěvností (podíl přítomných účastníků z celkového počtu zapsaných účastníků), která však u navštívených školních klubů nebyla příliš vysoká (činila 59,8 %). Průměrnou účast ovlivňuje kromě nemocnosti žáků také účast na jiných aktivitách školy. 1,8 1,8 7,3 18,2 36,4 69,1 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 70,0 80,0 táborová činnost osvětová činnost individuální činnost příležitostné činnosti spontánní činnost pravidelná zájmová činnost