31/79 4 VYUŽITÍ ŠKOLNÍHO TESTOVÁNÍ – V ROLI UČITELE V kapitole se seznámíte s testovými úlohami, jejich tvorbou, vytvářením šablon testů a zadáváním testovacích akcí. Pro základní seznámení stačí projít minimální kroky. V průběhu práce a využívání systému InspIS SET je vhodné se k rozšiřujícím částem vracet. Nebude-li výslovně uvedeno jinak, jsou všechny možnosti dostupné uživateli v roli učitel. Doporučené minimální kroky pro využití školního testování: Základní terminologie a struktura testové úlohy (podkapitoly 4.1.1 a 4.1.2) Základní typy úloh (podkapitola 4.1.3) Základní využití katalogu úloh (podkapitoly 4.1.5, 4.1.6 a 4.1.8) Využití předpřipravené šablony (podkapitola 4.3.1) Využití průvodce šablonou (podkapitola 4.3.3.1) Vytváření testovacích akcí (podkapitola 4.4.1) Doporučené kroky pro pokročilejší využívání školního testování: Export úloh (podkapitola 4.1.9) testová úloha – základní jednotka testování; z testových úloh se skládá školní test, šablona testu – seznam konkrétních úloh nebo jen jejich typů a vlastností, které tvoří test, akce – generování testu podle šablon pro konkrétní žáky i sledování jejich výsledků. V běžném hovoru se slovem „test“ rozumí jednak seznam testových úloh pro žáka, ale také činnosti s tím spojené. 4.1 Základní informace o testových úlohách Testová úloha je jedna úloha, která se zobrazí na jedné obrazovce webového klienta. Podle typu úlohy může jít o jednu otázku nebo i o několik otázek logicky spojených a najednou žákovi zobrazených. Pro prohlížení testových úloh, jejich editaci a další práci s nimi slouží v menu položka Katalog úloh. 4.1.1 Základní součásti úlohy Základem úlohy je dvojice otázka a odpověď. Text otázky nemusí mít formu otázky jako takové, ale je zadáním úkolu. Vzhledem k němu žák vkládá odpověď, kterou vybírá, přiřazuje nebo doplňuje, vždy podle typu úlohy. Nad textem otázky je text úlohy. Může se jednat o delší ilustrativní text, ale vždy musí být v textu obsažena instrukce pro to, jak má žák vytvářet odpovědi (například „Doplňte do textu…“, „Přečti si text a vyber…“ apod.). Pod nebo nad tímto textem úlohy mohou mít některé úlohy umístěny objekt (text, obrázek, audio, video, případně soubor). 4.1.2 Typy odpovědí V úlohách je používáno pět typů odpovědí, tj. možných způsobů provedení (zadání) a zobrazení odpovědi žákem pro jednotlivé otázky úlohy: Uzavřená – odpověď výběrem jedné nebo více správných hodnot z nabízených variant textů nebo obrázků odpovědí, kde nabízené varianty hodnot odpovědí jsou vždy buď pouze texty, nebo pouze obrázky (nelze je vzájemně kombinovat v jedné odpovědi). Obrázková mapa – odpověď výběrem jedné správné hodnoty z nabízených částí obrázku, kde nabízené varianty hodnot odpovědí jsou definované v obdélníkové oblasti obrázku. Částečně otevřená – odpověď zadáním volného textu do textového pole s předem definovanou odpovědí. Otevřená – odpověď zadáním volného textu do textového pole. Příloha – odpověď nahráním souboru jako přílohy. Tvorba a úpravy úloh (kapitola 4.2) Tvorba šablony bez průvodce (podkapitola 4.3.4) Opakování z předchozích kapitol Při využívání školního testování je vhodné dobře rozlišovat terminologii: