31 Ukazuje se tedy, že by rozvoji počítačové a informační gramotnosti žáků v České republice jistě pomohlo větší zaměření na bezpečné používání informací a na rozpoznávání a posuzování věrohodnosti informací. Ve stávajícím rámcovém vzdělávacím programu je druhá oblast sice již zohledněna, ale výsledky českých žáků v ICILS 2013 tomu úplně neodpovídají. Posílení důrazu na bezpečné používání informací je navíc možné podpořit zjištěním z inspekční činnosti realizované Českou školní inspekcí, aktivitou Úřadu pro ochranu osobních údajů17 nebo projekty soukromého portálu Seznam18. Poukázáním na konkrétní oblasti jsme se na základě zjištění ICILS 2013 snažili nabídnout možnosti, jak podpořit rozvoj počítačové a informační gramotnosti. Zmíněné oblasti nejsou zároveň jedinými, které by stálo za to více podporovat. Mezi tuzemskou i zahraniční odbornou veřejností se například stále více hovoří o rozvoji tzv. informatického myšlení19 (computational thinking) jako o vhodné a užitečné součásti kurikula. 17 Zmíněno například v článku Internetoví kostlivci v sociálních sítích uveřejněném 11. 8. 2014 na www.parlamentnilisty.cz.18 Zjištění z výzkumu realizovaného ve spolupráci s Centrem prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci byla zmíněna například v článku Schůzka s neznámou osobou z internetu? Každé druhé dítě by na ni vyrazilo, uveřejněném 15. 7. 2014 na www.novinky.cz.19 Tématu se věnuje například Bořivoj Brdička v článku Informatické myšlení jako výukový cíl (dostupný na http://spomocnik.rvp.cz/clanek/18689/INFORMATICKE-MYSLENI-JAKO-VYUKOVY-CIL.html).