27 Co se týká základních znalostí a dovedností, žáci v České republice se celkově hodnotí nadprůměrně. Platí, že vyšší sebehodnocení je spojeno s vyšším výsledkem v testu počítačové a informační gramotnosti. Žáci víceletých gymnázií hodnotí sebe sama v průměru lépe. Jak je patrné z tabulky 4.5, v rámci obou druhů škol jsou výrazné rozdíly mezi podprůměrným sebehodnocením žáků ve skupině s nejnižšími výsledky ve srovnání s nadprůměrným sebehodnocením ve skupině žáků s nejvyššími výsledky.TABULKA 4.5 SEBEHODNOCENÍ ZÁKLADNÍCH ZNALOSTÍ A DOVEDNOSTÍ (HODNOTA INDEXU)Skupina žákůČR Základní škola Víceleté gymnázium Celkem Celkem Nejnižší výsledek Nejvyšší výsledek Celkem Nejnižší výsledek Nejvyšší výsledek 51,2 51 46,7 54,3 52,4 40,2 53,9 V sebehodnocení pokročilých znalostí a dovedností jsou na tom celkově čeští žáci podprůměrně a poměrně velké rozdíly lze sledovat mezi pohledem chlapců a dívek (dívky se hodnotou 45 hodnotí podprůměrně, chlapci se hodnotou 51 hodnotí mírně nadprůměrně). Tato skutečnost je v určitém protikladu k lepším testovým výsledkům, kterých dívky dosahují. Tabulka 4.6 ukazuje, že jen v případě žáků základních škol mají žáci s nejnižšími výsledky nižší sebehodnocení než žáci s nejvyššími výsledky. U žáků víceletých gymnázií je tomu naopak, což je pravděpodobně způsobeno tím, že skupinu žáků s nejvyššími výsledky tvoří z větší části dívky s obecně nižším sebehodnocením pokročilých znalostí a dovedností. TABULKA 4.6 SEBEHODNOCENÍ POKROČILÝCH ZNALOSTÍ A DOVEDNOSTÍ (HODNOTA INDEXU)Skupina žákůČR Základní škola Víceleté gymnázium Celkem Celkem Nejnižší výsledek Nejvyšší výsledek Celkem Nejnižší výsledek Nejvyšší výsledek 47,7 47,8 46,7 50 46,7 48,4 47 Ačkoli se žáci podle svých vyjádření řadu dovedností týkajících se počítačové a informační gramotnosti naučili mimo školu, neznamená to, že by škola nehrála důležitou roli v osvojování znalostí a dovedností. Žáci měli v dotazníku k několika činnostem uvést, kdo je danou záležitost především naučil. Jako příklad poslouží odpovědi na otázku kdo tě především naučil pracovat v počítačové síti.