25 GRAF 4.2 PODÍLY ŽÁKŮ JEDNOTLIVÝCH DRUHŮ ŠKOL VE SKUPINĚ 10 % ŽÁKŮ S NEJVYŠŠÍMI VÝSLEDKY 30 5 70 95 0 10 20 30 40 50 %60 70 80 90 100 Víceleté gymnázium Základní škola Podíl žáků daného druhu školy, kteří spadají do skupiny 10 % nejlepších žákůPodíl žáků ostatních Z hlediska nejvyššího dosaženého vzdělání rodičů (při společném zohlednění matky a otce) můžeme sledovat větší zastoupení vysokoškolsky vzdělaných rodičů ve skupině žáků s nejvyššími testovými výsledky v obou druzích škol, jak shrnuje tabulka 4.1. TABULKA 4.1 PODÍLY ŽÁKŮ PODLE NEJVYŠŠÍHO DOSAŽENÉHO VZDĚLÁNÍ RODIČŮ (V %)Skupina žákůČR Základní škola Víceleté gymnázium Dosažené vzdělání rodičůCelkem Celkem Nejnižší výsledek Nejvyšší výsledek Celkem Nejnižší výsledek Nejvyšší výsledek Základní škola 1 2 5 1 1 51 0 Střední škola 63 68 65 51 31 49 32 VOŠ, konzerv., nástavba 6 6 6 6 7 0 5 Vysoká škola 30 24 24 42 61 0 64 Protože v žákovském dotazníku byla kromě vzdělání rodičů zjišťována také jejich povolání, můžeme sledovat, jaký je v různých skupinách žáků tzv. status povolání (vyšší hodnota znamená vyšší status). Jak ilustruje tabulka 4.2, žáci víceletých gymnázií pocházejí z rodin, ve kterých je průměrný status povolání rodičů vyšší ve srovnání se žáky základních škol. V rámci obou druhů škol je sice patrný rozdíl mezi skupinami žáků s nejnižšími (nižší průměrný status) a nejvyššími (vyšší průměrný status) výsledky, nicméně v případě víceletých gymnázií se nejedná o tak výrazný rozdíl.TABULKA 4.2 PODÍLY ŽÁKŮ PODLE NEJVYŠŠÍHO STATUSU POVOLÁNÍ (V %)Skupina žákůČR Základní škola Víceleté gymnázium Celkem Celkem Nejnižší výsledek Nejvyšší výsledek Celkem Nejnižší výsledek Nejvyšší výsledek 47 45 40 51 59 57 61