24 4 SPECIFIKA ŽÁKŮ SE SLABÝMI VÝSLEDKY A S VÝBORNÝMI VÝSLEDKY V kontextu toho, že Česká republika zaznamenala v ICILS 2013 poměrně malý podíl žáků nejen na nejnižší, ale zároveň i na nejvyšší dovednostní úrovni, by dlouhodobá snaha měla směřovat ke zvyšování zastoupení žáků na nejvyšší dovednostní úrovni a ke snižování zastoupení žáků na nejnižší dovednostní úrovni7. V této kapitole se proto snažíme přinést bližší pohled na specifika žáků s nejlepšími výsledky a žáků s nejslabšími výsledky v testu počítačové a informační gramotnosti.Podle percentilového rozložení výsledků tvoří v České republice skupinu s nejnižšími výsledky v testu počítačové a informační gramotnosti (podle bodové hodnoty na škále) 10 % žáků, jejichž testový výsledek nepřesáhl 474 bodů8. Není asi překvapením, že ve skupině 10 % žáků s nejslabšími výsledky v testu počítačové a informační gramotnosti se nachází výrazně více žáků základních škol ve srovnání se žáky víceletých gymnázií. Jak znázorňuje graf 4.1, mezi desetinou žáků s nejslabšími výsledky je 10 % žáků základních škol. Konkrétně to pak je 12 % chlapců a 9 % dívek základních škol. V případě žáků víceletých gymnázií se jedná o necelé 1 % žáků, kteří se ocitli ve skupině nejslabších. Na víceletých gymnáziích jde výhradně o chlapce (spadá sem 1,5 % chlapců studujících víceleté gymnázium). GRAF 4.1 PODÍLY ŽÁKŮ JEDNOTLIVÝCH DRUHŮ ŠKOL VE SKUPINĚ 10 % ŽÁKŮ S NEJNIŽŠÍMI VÝSLEDKY 1 10 99 90 0 10 20 30 40 50 %60 70 80 90 100 Víceleté gymnázium Základní škola Podíl žáků daného druhu školy, kteří spadají do skupiny 10 % nejslabších žákůPodíl žáků ostatních Žáci s nejvyššími výsledky (10 % nejlepších žáků) v testu počítačové a informační gramotnosti (podle bodové hodnoty na škále) dosáhli testového výsledku 628 bodů a více. Podle očekávání tvoří skupinu 10 % žáků s nejvyššími výsledky v testu počítačové a informační gramotnosti výrazně větší podíl žáků víceletých gymnázií (30 % žáků) ve srovnání se žáky základních škol (5 % žáků tohoto druhu školy), jak ilustruje graf 4.2. V základních školách jsou stejným podílem zastoupeni dívky a chlapci (shodně 5 %). Ve víceletých gymnáziích je větší podíl dívek (celkem 37 % dívek studujících víceleté gymnázium patří do skupiny nejlepších žáků) ve srovnání s chlapci (22 %). 7 V širším spektru žáků byly zjištěny relativně dobré a vyrovnané výsledky. Česká republika v ICILS 2013 např. ve srovnání s ostat-ními státy měla největší podíly žáků zastoupených na druhé a třetí dovednostní úrovni.8 Pro úplnost je vhodné připomenout, že průměrný bodový výsledek žáků České republiky dosažený v šetření ICILS 2013 činil 553 bodů.