22 Druhé dovednostní úrovni odpovídal testový úkol, jehož podstatou byla situace, kdy je založen účet ve fiktivní webové službě WebDok, a žáci měli uvést, jaký problém by mohli mít s tím, že je jejich e-mailová adresa veřejně přístupná. Jednalo se o testový úkol s otevřenou možností odpovědi a za správné byly považovány všechny odpovědi, které se zejména týkaly zasílání různé nevyžádané pošty. Ukázalo se, že pouze necelé dvě třetiny žáků (62 %) jsou si správně vědomy potenciálního rizika. Jak ilustruje tabulka 3.6, výrazně nižší podíl správných odpovědí byl zjištěn u žáků základních škol. V rámci jednotlivých druhů škol nebyl zjištěn významný rozdíl mezi podílem správných odpovědí dívek a podílem správných odpovědí chlapců.TABULKA 3.6 RIZIKA VEŘEJNĚ PŘÍSTUPNÉ E-MAILOVÉ ADRESY - PODÍL SPRÁVNÝCH ODPOVĚDÍ V %Celkem Chlapci Dívky Základní škola 58 60 56 Víceleté gymnázium 84 84 84 Jinými příklady testových úkolů na druhé dovedností úrovni jsou:››Rozpoznání, které výsledky hledání v rámci internetového vyhledávače jsou běžné a které jsou placenou reklamou (celkový podíl správných odpovědí 46 %; podíl pro základní školu 44 % a pro víceleté gymnázium 59 %).››Vysvětlení, které ze dvou uvedených hesel je bezpečnější – s poukázáním na použití číslic, velikostí písmen, jiných znaků jako např. tečka (celkový podíl správných odpovědí 81 %; podíl pro základní školu 80% a pro víceleté gymnázium 90 %).››Povědomí o omezeních spojených s právními aspekty použití nějakého obrázku (celkový podíl správných odpovědí 84 %; podíl pro základní školu 82 % a pro víceleté gymnázium 95 %).Na obrázku 3.8 je znění e-mailové zprávy, která byla použita pro tři testové úkoly. Jedná se o e-mailovou zprávu, která se příjemce snaží přimět, aby kliknul na odkaz a měnil heslo pro webovou službu WebDok. Žáci měli vždy napsat, jak ze zvýrazněné části poznají, že by se mohlo jednat o podvodný e-mail.OBRÁZEK 3.8 ZNĚNÍ TESTOVÉHO ÚKOLU – PODVODNÁ E-MAILOVÁ ZPRÁVA Na třetí dovednostní úrovni se žáci měli vyjadřovat k oslovení v e-mailu (Vážený uživateli služby WebDok). Na nejvyšší, čtvrté dovednostní úrovni se žáci vyjadřovali k e-mailové adrese odesílatele a k webové adrese odkazu, na který by se mělo klikat. Pouze necelá třetina žáků odpověděla na testové úkoly třetí a čtvrté dovednostní úrovně správně (oslovení 24 %; e-mailová adresa 29 %; odkaz 13%).