21 Úspěšnost českých žáků byla překvapivě nízká s ohledem na fakt, že se jednalo o úlohu z první, tedy základní dovednostní úrovně. Správnou odpověď, tedy „Jana“ a „Adam“, zvolilo 69 % žáků. Byly však zjištěny značné rozdíly ve výsledcích různých skupin žáků. Úspěšnost žáků víceletých gymnázií převyšovala úspěšnost žáků základních škol o téměř 20 %, dosahovala 67 %, resp. 84 %. Rozdíly mezi dívkami a chlapci byly minimální, nicméně jako zajímavý se ukázal údaj o počtu počítačů, které mají žáci doma. S rostoucím počtem počítačů roste úspěšnost v řešení uvedeného úkolu, jak je patrné z grafu 3.4. GRAF 3.4 KDO OBDRŽEL E-MAIL (PODÍL SPRÁVNÝCH ODPOVĚDÍ V %) VS. POČET POČÍTAČŮ V DOMÁCNOSTI 75 68 65 60 0 20 40 60 80 4 a více 3 2 Žádný nebo 1 %Počet počítačů5.7 Bezpečné používání informací Posledním a ve srovnání s předchozími oblastmi neméně důležitým tématem je Bezpečné používání informací. Věnuje se tomu, do jaké míry jsou si žáci vědomi rizik spojených zejména s „pohybem“ v internetovém prostředí. Jsou zohledněny etické a právní záležitosti používání informačních a komunikačních technologií, rizika zneužití sdílených informací a zajištění určité úrovně technického zabezpečení informací i počítačů jako takových. V testu byli žáci požádáni, aby např. určili nejbezpečnější z nabízených hesel, aby vysvětlili možné důsledky zveřejnění osobních informací na internetu či poukázali na praktiky používané v podvodných e-mailech.Příkladem nejjednoduššího testového úkolu, který byl zařazen pod úrovní první dovedností úrovně (P1), je zadání, ve kterém se žáci ocitli v situaci zakládání uživatelského účtu ve fiktivní webové službě WebDok. Měli odpovědět, který osobní údaj je nejvíce riskantní uvádět ve veřejném profilu (nepovinná součást zakládání účtu). Z nabízených možností (jméno, pohlaví, adresa, stát) byla za správnou odpověď považována adresa. Správně odpovědělo 95 % českých žáků. Nebyly zjištěny statisticky významné rozdíly mezi žáky základních škol a žáky víceletých gymnázií, ani mezi dívkami a chlapci. První dovednostní úroveň je pro téma Bezpečného používání informací reprezentována testovým úkolem, ve kterém žáci měli popsat, jaké nebezpečí je spojeno s tím, když na nějakém sdíleném počítači v internetovém prohlížeči povolí zapamatování hesla do e-mailového účtu. Celkem 84 % žáků správně poukázalo na riziko neoprávněného vstupu do e-mailového účtu či na možné riziko zneužití identity uživatele. Jak je shrnuto v tabulce 3.5, rozdíl mezi žáky základních škol a žáky víceletých gymnázií nebyl v testovém úkolu na první dovednostní úrovni ještě nijak velký.TABULKA 3.5 RIZIKA ZAPAMATOVÁNÍ HESLA DO E-MAILOVÉHO ÚČTU NA SDÍLENÉM POČÍTAČI - PODÍL SPRÁVNÝCH ODPOVĚDÍ V %Celkem Chlapci Dívky Základní škola 83 81 84 Víceleté gymnázium 91 89 93