18 3.5 Vytváření informací Jedná se o důležitý aspekt počítačové a informační gramotnosti, který sleduje, nakolik žáci dokáží pomocí počítače zhotovit určitý informační produkt. Tvorba informačního produktu byla předmětem tzv. velkých úkolů, při nichž žáci vytvářeli prezentaci o dýchání, informační leták o školním výletu, webovou stránku kapely či plakát sportovního kroužku6. Žáci vytvářeli informační produkty podle daných pokynů a využívali při tom dostupné informace (v rámci testové aplikace), které přetvářeli tak, aby odpovídaly danému účelu. Kromě podrobného zadání měli žáci možnost zobrazit kritéria hodnocení úkolu.Velké úkoly byly hodnoceny z mnoha různých hledisek, z nichž některé již byly představeny výše v rámci jiných aspektů (např. Přetváření informací či Získávání informací a jejich posuzování). Vzhledem ke komplexnosti úkonů, které žáci prováděli, a složitosti výsledných informačních produktů byly tyto velké úlohy vyhodnocovány vyškolenými hodnotiteli. Níže je ukázka zadání velkého úkolu z uvolněného testového modulu Školní kroužek. Ukázka výsledného produktu je uvedena na obrázku 3.6.OBRÁZEK 3.5 ZADÁNÍ VELKÉHO ÚKOLU Z TESTOVÉHO MODULU ŠKOLNÍ KROUŽEK 6 Každý žák vypracovával celkem dva z těchto čtyř velkých úkolů v závislosti na tom, které dva testové moduly mu byly přiřazeny.