15 Výše uvedené úkoly byly součástí tzv. velkých úkolů, které byly hodnoceny z několika hledisek, mimo jiné z hlediska získávání a posuzování informací. Stejně tomu bylo i v případě následující úlohy na téma Školní kroužek. Žáci měli za úkol vytvořit plakát propagující školní kroužek (úplné zadání úkolu je uvedeno na obrázku 3.5). Na plakát bylo třeba vložit tři požadované informace: kdy bude kroužek probíhat, co se bude v kroužku dělat a jaké vybavení je pro účast v kroužku potřeba. Najít, vybrat a umístit požadované informace na plakát dokázalo 54 % českých žáků. Zatímco úspěšnost žáků základních škol dosáhla 51 %, u žáků z víceletých gymnázií to bylo o více než 20 % více (73 %). Na obou typech škol si vedly lépe dívky, které chlapce předčily průměrně o 10 %. Tento aspekt velkého úkolu byl svou obtížností klasifikován na třetí dovednostní úroveň.Na stejnou úroveň byl zařazen také další úkol, v němž žáci posuzovali spolehlivost informací, které nalezli na webových stránkách typu Wikipedie. Věrohodnost informací byla do jisté míry ovlivněna identitou autora, která byla rovněž uvedena. Spolehlivost informací v tomto úkolu správně posoudila pouhá čtvrtina českých žáků. Při bližším pohledu na žáky z různých typů škol se ukázalo, že žáci víceletých gymnázií byli výrazně úspěšnější (úkol správně zodpovědělo 53 % z nich) než žáci základních škol (zde míra úspěšnosti dosáhla pouhých 20 %). Obdobný charakter měla také úloha z nejvyšší, čtvrté dovednostní úrovně. Žáci opět posuzovali informace, které byly nalezeny pomocí webového vyhledávače, přičemž v tomto případě se jednalo o stránky komerčního charakteru propagující určitý produkt. Věrohodnost nalezených informací správně zhodnotilo pouhých 18 % českých žáků. I v tomto případě vynikali žáci víceletých gymnázií nad žáky základních škol a zároveň byly zjištěny o něco lepší výsledky chlapců oproti dívkám (tabulka 3.3).TABULKA 3.3 POSOUZENÍ VĚROHODNOSTI INFORMACÍ - PODÍL SPRÁVNÝCH ODPOVĚDÍ V % Celkem Chlapci Dívky Základní škola 15 17 12 Víceleté gymnázium 37 38 35 Do čtvrté dovednostní úrovně bylo dále zařazeno jedno z kritérií velkého úkolu zaměřeného na tvorbu prezentace. Soustředilo se na výběr obrázků, které by vhodně doplnily informace o procesu dýchání. Relevantní obrázky, které by názorně podpořily sdělení v prezentaci, použil jen nízký podíl českých žáků (9 %).3.3 Zacházení s informacemi Jak bylo uvedeno v kapitole 1, tento aspekt je zaměřen na zpracovávání digitálních informací, mimo jiné na schopnost uspořádat informace do určitých klasifikačních struktur či upravit způsob používání informací. Obrázek 3.4 obsahuje zadání úlohy z druhé dovednostní úrovně zaměřené na editaci možností sdílení dokumentu. Žáci měli za úkol kliknout na Sdílení v sekci Možnosti a upravit oprávnění ke sdílení dokumentu.