14 O něco vyšší podíl žáků dokázal vybrat soubor určitého typu podle přípony a otevřít ho (79 % žáků) a pohybovat se na webové stránce podle zadaných pokynů (85 % žáků). V obou uvedených případech si nejlépe vedli chlapci z víceletých gymnázií. Pokročilejší dovednost práce s počítačem sledovala úloha, v níž měli žáci „uložit jako“ předložený soubor. Při ukládání bylo třeba uvést název souboru, který byl uveden v pokynech. Tuto úlohu z třetí dovednostní úrovně správně vypracovala pouhá třetina českých žáků. U žáků víceletých gymnázií byla zaznamenána o 14 % vyšší úspěšnost než u žáků základních škol a nejlépe si na gymnáziích vedly dívky (tabulka 3.2). Nadprůměrná úspěšnost (40 %) byla dále zaznamenána u skupiny žáků, kteří mají v domácnosti tři a více počítačů (zahrnuje stolní i přenosné počítače) ve srovnání se žáky, kteří mají v domácnosti dva a méně počítačů (zde úspěšnost dosáhla 26 %).TABULKA 3.2 „ULOŽIT JAKO“ SOUBOR - PODÍL SPRÁVNÝCH ODPOVĚDÍ V % Celkem Chlapci Dívky Základní škola 33 33 33 Víceleté gymnázium 47 41 51 3.2 Získávání informací a jejich posuzování K tomuto aspektu počítačové a informační gramotnosti náleží sada úloh mapujících postupy, které žáci používají při vyhledávání digitálních informací a při posuzování nejen jejich úplnosti a užitečnosti, ale také věrohodnosti v závislosti na informačním zdroji. Úlohy z tohoto aspektu spadají do druhé, třetí a čtvrté dovednostní úrovně. Druhá dovednostní úroveň obsahovala několik úkolů zaměřených na výběr a použití vhodných (přesných, správných) informací při tvorbě informačního produktu. Více než polovina žáků (60 %) dokázala při tvorbě prezentace správně použít informace o procesu dýchání. Obdobný podíl žáků zvládl vyhledat a posoudit informace potřebné pro tvorbu informačního listu o plánovaném školním výletu (61 % žáků uvedlo správné časy a 66 % žáků správné ceny výletu). Zatímco při tvorbě prezentace dosáhli chlapci i dívky základních škol a víceletých gymnázií relativně vyrovnaných výsledků, při tvorbě informačního listu byla zjištěna značná variabilita ve výsledcích (graf 3.1).GRAF 3.1 ZAŘAZENÍ PŘESNÝCH INFORMACÍ - PODÍL SPRÁVNÝCH ODPOVĚDÍ V %60 78 55 68 66 87 61 81 0 20 40 %60 80 100 ZŠGYM ZŠGYM ceny časy DÍVKY CHLAPCI