13 OBRÁZEK 3.2 UKÁZKA TESTOVÉHO ÚKOLU – OTEVŘENÍ SOUBORU Úlohy zařazené na první dovednostní úrovni ověřovaly orientaci žáků na liště záložek a schopnost žáků otevřít odkaz v novém okně. S lištou záložek si poradilo 82 % žáků, přičemž žáci gymnázií si vedli o něco lépe (úkol správně splnilo 92 % z nich) než žáci základních škol (80 %). Otevřít odkaz v novém okně dokázalo 85 % žáků. Mezi žáky víceletých gymnázií byla úspěšnost vyšší a mohly za to především dívky - úkol správně vyřešilo 94 % z nich. V případě chlapců to bylo o 10 % méně jak na základních školách, tak na víceletých gymnáziích. Míra úspěšnosti v uvedených úkolech není ovlivněna četností ani délkou používání počítačů. O něco obtížnější byly úlohy z druhé dovednostní úrovně. Žáci měli za úkol přejít na webovou stránku, jejíž URL není uvedena ve formě aktivního odkazu, ale ve formě běžného textu (obrázek 3.3). Adresu tak bylo nutné přepsat či zkopírovat a vložit do adresního řádku. OBRÁZEK 3.3 UKÁZKA TESTOVÉHO ÚKOLU – OTEVŘENÍ WEBOVÉ STRÁNKY Uvedenou úlohu správně vyřešilo 68 % žáků. Zatímco chlapci a dívky základních škol prokázali vyrovnané znalosti, u žáků víceletých gymnázií byl shledán téměř desetiprocentní rozdíl ve výsledcích dívek a chlapců (tabulka 3.1).TABULKA 3.1 PŘECHOD NA WEBOVOU STRÁNKU – PODÍL SPRÁVNÝCH ODPOVĚDÍ V % Celkem Chlapci Dívky Základní škola 66 66 67 Víceleté gymnázium 83 78 87