6 ÚVOD Mezinárodní šetření počítačové a informační gramotnosti ICILS 2013 je první mezinárodní srovnávací studií, která se v této oblasti zaměřila na testování reálných znalostí a dovedností žáků1. Pozornost byla v rámci ICILS 2013 věnována testování žáků 8. ročníku povinné školní docházky, což v České republice znamenalo zapojení žáků základních škol i žáků odpovídajících ročníků víceletých gymnázií.Do šetření ICILS 2013 se zapojilo 19 zejména evropských států. V České republice se ICILS 2013 zúčastnilo 170 škol, 3100 žáků a přes 2150 učitelů. Realizace šetření ICILS 2013 v České republice probíhá jako součást projektu Kompetence III, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Na tomto místě krátce připomeňme, že žáci České republiky dosáhli v testu počítačové a informační gramotnosti nejlepšího výsledku ze všech zúčastněných zemí (553 bodů). Srovnatelný výsledek byl zjištěn pouze u žáků z kanadské provincie Ontario (547 bodů).Česká školní inspekce touto publikací navazuje na národní zprávu2 vydanou v listopadu 2014 a na regionální semináře pro odbornou veřejnost realizované v období od listopadu 2014 do února 2015. Prezentované sekundární analýzy se podrobněji zaměřují na silné a slabé stránky českých žáků zejména s ohledem na dílčí témata (aspekty) počítačové a informační gramotnosti sledované v rámci šetření ICILS 2013. Cílem je nabídnout odborné veřejnosti metodickou a kurikulární inspiraci pro oblast počítačové a informační gramotnosti a také navrhnout konkrétní doporučení.Po představení testovaných témat a dovednostních úrovní (kapitola 1) a popisu podoby testových úkolů (kapitola 2) následuje podrobný pohled na jednotlivé testované oblasti počítačové a informační gramotnosti, včetně informací o tom, jak si čeští žáci vedli při řešení testových úkolů z jednotlivých témat a dovednostních úrovní (kapitola 3). Protože Česká republika zaznamenala v ICILS 2013 poměrně malý podíl žáků nejen na nejnižší, ale zároveň i na nejvyšší dovednostní úrovni, přináší kapitola 4 bližší pohled na specifika žáků s nejlepšími i nejslabšími výsledky v testu počítačové a informační gramotnosti. Shrnutí a návrhy možných doporučení pro oblast vzdělávací politiky obsahuje kapitola 5. 1 Mezinárodní šetření počítačové a informační gramotnosti (International Computer and Information Literacy Study) organizuje Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA, www.iea.nl), která je známá i díky jiným mezinárodním šetřením - např. TIMSS (matematická a přírodovědná gramotnost) a PIRLS (čtenářská gramotnost).2 Národní zpráva je dostupná na webových stránkách České školní inspekce (http://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/ICILS).