30 Na základě celkem dvanácti položek42, ke kterým se učitelé vyjadřovali z hlediska uplatňovaného důrazu při výuce žáků, byla zkonstruována škála, která měří celkový důraz učitelů na rozvoj počítačové a informační gramotnosti43. Škála nám dále umožnila sledovat faktory, u kterých jsme předpokládali jistou souvislost právě s tím, jaký důraz kladou učitelé na rozvoj ICT schopností žáků. Konkrétně jsme lineární regresí zjišťovali, zda se na míře tohoto důrazu mohou podílet ICT sebedůvěra učitele, jeho postoje vůči používání ICT při výuce, ICT zázemí ve škole a to, do jaké míry učitel spolupracuje s ostatními učiteli ve škole v oblasti ICT. V modelu byly proto jako nezávislé zvoleny tyto škálové proměnné: důvěra učitelů ve vlastní ICT schopnosti, hodnocení ICT zdrojů ve škole ze strany učitelů, spolupráce učitelů ve využívání ICT44 a míra souhlasu učitelů s pozitivním vlivem používání ICT ve výuce na žáky45. Závislou proměnnou je důraz učitelů na rozvoj ICT schopností žáků. Výsledky lineární regrese jsou zobrazeny v tabulce 5.4.Relativně překvapivým zjištěním je, že se v žádné zemi neprokázala souvislost mezi tím, jak učitelé hodnotí ICT zázemí ve škole a důrazem, který kladou na rozvoj ICT schopností žáků. Jinými slovy v žádné ze středoevropských zemí neznamená pozitivnější vnímání ICT zázemí ve škole ze strany učitelů, že by učitelé kladli vyšší důraz na rozvoj ICT schopností žáků. Pro kontrolu byl v modelu zkoumán i vztah mezi důrazem učitelů na rozvoj ICT schopností žáků a hodnocením ICT zázemí ze strany ICT koordinátorů ve škole. Také byla zkoumána souvislost s tím, do jaké míry očekává vedení školy od učitelů, že ve svých pracovních aktivitách budou využívat ICT. I z těchto výpočtů vzešel závěr, že ICT zázemí ve škole nemá souvislost s mírou důrazu, který by učitelé kladli na rozvoj ICT schopností žáků. Z regresních koeficientů v tabulce 5.4 je nicméně patrné, že jistý vliv na míru důrazu na rozvoj ICT schopností žáků má to, jak moc jsou učitelé nakloněni názorům na pozitivní vliv používání ICT při výuce. Vyjma Polska se regrese ukázala ve všech zemích jako statisticky významná, i když relativně dost slabá. TABULKA 5.4 KOEFICIENTY REGRESNÍ ANALÝZY PROMĚNNÝCH S MOŽNÝM VLIVEM NA DŮRAZ KLADENÝ UČITELI NA ROZVOJ ICT SCHOPNOSTÍ ŽÁKŮ SPOLUPRÁCE SEBEDŮVĚRA NEDOSTATEČNÉ ICT ZDROJE VE ŠKOLE SOUHLAS S POZITIVNÍM VLIVEM Podíl vysvětleného rozptylu (%)Česká republika 0,16 0,31 0,00 0,12 18 Chorvatsko 0,12 0,43 -0,05 0,18 24 Polsko 0,33 0,36 -0,06 0,02 24 Slovensko 0,20 0,36 -0,03 0,11 19 Slovinsko 0,19 0,29 -0,03 0,17 23 Průměr CE 0,20 0,35 -0,03 0,12 22 Pozn. Tučně vyznačené hodnoty koeficientů u jednotlivých proměnných jsou statisticky významné.Souvislost se také prokázala se spoluprací učitelů v oblasti ICT, i když v ČR a Chorvatsku jako slabší než zejména ve srovnání s Polskem. U českých učitelů je zvýšení o 10 bodů na škále spolupráce spjato s navýšením v průměru pouze o 1,6 bodu na škále důrazu, u kolegů z Polska pak o 3,3 bodu. 42 Efektivní získávání informací; Posuzování důležitosti elektronických informací; Prezentování informací danému publiku/za daným účelem; Posuzování důvěryhodnosti elektronických informací; Ověřování přesnosti elektronických informací; Sdílení elektronických informací s ostatními; Využití počítačového softwaru k tvorbě elektronických materiálů (např. prezentací, dokumentů, obrázků a grafů); Hodnocení postupu žáků při vyhledávání informací; Poskytování elektronické zpětné vazby k práci ostatních (např. spolužáků); Využívání různých elektronických zdrojů při vyhledávání informací; Odkazování na elektronické informační zdroje; Chápání důsledků zveřejňování informací online.43 Spolehlivost škály α=0,93.44 Tato škála byla zkonstruována z položek: Spolupracuji s dalšími učiteli na lepším využití ICT při výuce ve třídě; Ve škole existují obecná pravidla, jak by měly být ICT ve třídách využívány; Systematicky spolupracuji s kolegy na přípravě hodin využívajících ICT, založených na vzdělávacím programu; Při hospitacích na hodinách jiných učitelů sleduji, jak využívají ICT při výuce; Ve škole existují společné požadavky na to, co se žáci mají o ICT naučit. Spolehlivost škály α=0,80.45 Tato škála byla zkonstruována z položek: Umožňuje žákům přístup k lepším informačním zdrojům; Pomáhá žákům efektivněji shromažďovat a zpracovávat informace; Pomáhá žákům naučit se spolupracovat s jinými žáky; Umožňuje žákům efektivněji komunikovat s ostatními; Pomáhá u žáků vzbuzovat větší zájem o studium; Pomáhá žákům pracovat na úrovni odpovídající jejich studijním potřebám; Pomáhá žákům naučit se plánovat si a uspořádat si svou práci; Zlepšuje studijní výkony žáků. Spolehlivost škály α=0,83.