28 TABULKA 5.2 BODOVÁ HODNOTA NA ŠKÁLE HODNOCENÍ PŘEKÁŽEK V OBLASTI ICT ZÁZEMÍ ZE STRANY UČITELŮ KAŽDODENNÍ UŽIVATEL PC MÉNĚ ČASTÝ UŽIVATEL PC Česká republika 39,54 42,27 Chorvatsko 48,63 51,81 Polsko 45,77 49,95 Slovensko 44,98 48,22 Slovinsko 44,63 47,24 Průměr CE 44,71 47,9 … učitelé, kteří více věří svým schopnostem pracovat s počítačem. Dotazník umožnil zkoumat také sebedůvěru učitelů v oblasti ICT, resp. jejich sebehodnocení týkající se zvládnutí různých úkonů na počítači40. Měření se opět zaměřilo na to, zda existují významné rozdíly škálové hodnoty (míry sebedůvěry) mezi skupinou každodenních uživatelů a skupinou méně častých uživatelů počítače při výuce. Vyšší dosažená hodnota na škále vyjadřuje vyšší míru sebedůvěry. Výsledky ukázaly očekávaný závěr, že každodenní uživatelé počítače ve středoevropských zemích si ve srovnání s méně častými uživateli důvěřují ve vyšší míře (54,8 bodu vs. 48,1 bodu). Nejvíce se od ostatních odlišují učitelé z Polska, kde ICT sebedůvěra každodenních uživatelů počítače dosahuje 57 bodů, u méně častých uživatelů 50,3 bodů. Naměřené hodnoty pro české učitele odpovídají průměru.… učitelé, kteří se v oblasti ICT vzdělávají. Výsledky šetření ukázaly, že v některých zemích je mezi učiteli, kteří se za poslední dva roky zúčastnili nějaké aktivity dalšího vzdělávání, větší podíl každodenních uživatelů počítače při výuce než mezi těmi, kteří se žádné takové aktivity nezúčastnili. V jiných zemích se ale rozdíly ukázaly vzhledem k velikosti výběrového vzorku jako statisticky nevýznamné. V grafu 5.2 jsou proto prezentovány rozdíly mezi učiteli, kteří se zúčastnili dalšího vzdělávání a těmi, kteří nikoli, a to v případě používání počítače alespoň jednou týdně. Statisticky významné rozdíly platí v tomto případě pro všechny země. Lze předpokládat, že mezi vzděláváním pedagogů v oblasti ICT a používáním počítačů při výuce, existuje obousměrný vztah. Znamená to tedy, že učitelé používající počítač ve výuce mají tendenci se ve vyšší míře v oblasti ICT vzdělávat, ale zároveň, že zapojení učitelů do různých aktivit dalšího vzdělávání může podporovat jejich používání počítače při výuce. GRAF 5.2 PODÍLY UČITELŮ VYUŽÍVAJÍCÍCH ALESPOŇ JEDNOU TÝDNĚ POČÍTAČ PRO ÚČELY VÝUKY (V %)68434563685531324551010203040506070Česká republikaChorvatskoPolskoSlovenskoSlovinsko%Účast na DVNeúčast na DV 40 Sebedůvěra byla měřena na škále zkonstruované z řady položek: Napsat dopis v textovém editoru; Poslat e-mailem soubor jako přílohu; Uložit digitální fotografie do počítače; Uložit elektronické dokumenty do složek a podsložek; Monitorovat studijní pokroky žáků; Použít tabulkový procesor k ukládání záznamů nebo k analýze dat; Přispět do diskusního fóra/uživatelské skupiny na internetu; Vytvořit prezentaci obsahující jednoduché animace; Použít internet k on-line nákupům a platbám; Připravit vyučovací hodiny, v nichž žáci používají ICT; Vyhledat na internetu užitečné výukové materiály; Hodnotit, co se žáci naučili; Spolupracovat s druhými pomocí tzv. sdílených zdrojů; Nainstalovat software“. Učitelé volili z odpovědí: Vím, jak to udělat; Dokázal/a bych zjistit, jak to udělat; Nejspíše bych to nedokázal/a udělat. Spolehlivost škály α=0,87.