27 Profil učitelů, kteří používají počítač při výuce každodenněVzhledem k tomu, že každodenní používání počítače při výuce je běžnou rutinou pouze u menší části vyučujících (v České republice i ve všech ostatních středoevropských zemích), je vhodné blíže zmapovat, čím se tito učitelé odlišují od ostatních.Každý den používají počítač ve výuce ve větší míře …… učitelé muži. To však platí pouze pro Českou republiku a Chorvatsko, kde mezi muži najdeme o více než 10 % každodenních uživatelů (35 % v ČR, 28 % v Chorvatsku) než mezi ženami (24 % v ČR, 13 % v Chorvatsku). V ostatních středoevropských zemích se rozdíly již neukázaly jako statisticky významné (ve Slovinsku při nezapočítání statistické významnosti je naopak vyšší podíl každodenních uživatelů mezi ženami). … učitelé do 49 let. Podíly každodenních uživatelů ve věkových kategoriích do 29 let, 30-39 let a 40-49 let jsou poměrně vyrovnané a v jednotlivých zemích se statisticky neliší. Tato vyrovnanost se však netýká Polska, kde je zjevný daleko menší podíl každodenních uživatelů v nejnižší věkové kategorii než v průměru celé kategorie do 49 let. Skokový rozdíl v podílu každodenních uživatelů počítače se objevuje nejčastěji mezi kategorií 40-49 let a 50-59 let či mezi kategoriemi 50-59 let a 60 let a více. Nejstarší učitelé uvádí používání počítače každý den v nejmenší míře, což je pochopitelné. … učitelé přírodovědných předmětů a informatiky. V prvé řadě se vysoký podíl učitelů, kteří používají počítač při výuce každý den, objevuje mezi učiteli přírodovědných předmětů (nepočítaje matematiku37) s výjimkou Chorvatska, kde učitelé přírodovědných předmětů v používání počítače „nevyčnívají“. V České republice činí podíl každodenních uživatelů mezi učiteli přírodovědných předmětů 36 %, středoevropský průměr je 33 %. Nadprůměrně používají počítač ve výuce také učitelé praktických a odborných předmětů (středoevropský průměr 34 %). V nejvyšší míře používají počítač při výuce každodenně učitelé informačních a komunikačních technologií, což platí ve všech zemích, a v průměru tento podíl činí pro středoevropské země 70 % (v České republice je to méně, 61 %).… učitelé, kteří lépe hodnotí ICT zdroje ve škole. Na datech bylo zkoumáno, zda podmínky ve škole týkající se ICT, mohou ovlivňovat to, zda učitel častěji používá počítač při výuce. Konkrétně se analýza zaměřila na to, zda existují významné rozdíly v hodnotě vytvořené škálové proměnné mezi skupinou každodenních uživatelů a skupinou méně častých uživatelů. Škála měřila, jak hodnotí učitelé překážky v oblasti ICT ve své škole (ICT zázemí). Na čtyřbodové stupnici od „rozhodně souhlasím“ po „rozhodně nesouhlasím“ se učitelé vyjadřovali např. k dostatečnosti ICT vybavení a internetového připojení, k dostatku času na přípravu ICT hodin, k podmínkám pro rozvoj odborných ICT znalostí apod. Nižší bodová hodnota na souhrnné škále vyjadřovala pozitivnější hodnocení ICT zázemí ve škole38,39. Z odpovědí učitelů vyplynulo, že každodenní uživatelé počítače pro účely výuky hodnotí ICT zdroje ve škole o něco lépe (v průměru 44,7 bodu, u méně častých uživatelů 47,9 bodu). Tento závěr platí pro všechny středoevropské státy. Jak se v jednotlivých zemích v hodnocení ICT zdrojů liší učitelé, kteří používají počítač pro výuku každý den a ti, kteří méně často, je uvedeno v tabulce 5.2. V celkovém pohledu vnímají nejpozitivněji ICT zázemí ve školách čeští učitelé (bez ohledu na frekvenci používání počítače), a to nejen mezi středoevropskými zeměmi, ale mezi všemi zeměmi zapojenými do šetření ICILS (42 bodů, mezinárodní průměr 50 bodů). 37 Matematika je v ICILS považována za samostatnou předmětovou skupinu vedle přírodních věd. Úroveň používání počítače byla u učitelů srovnávána v těchto skupinách předmětů: mateřský (český) jazyk, cizí jazyky, matematika, přírodní vědy, humanitní předměty (vč. zeměpisu), umělecké předměty, informační a komunikační technologie, praktické a odborné předměty, jiné. 38 Škála byla vytvořena s využitím tzv. Raschova Partial Credit Modelu a skóry byly standardizovány tak, aby průměr zemí ICILS činil 50 bodů a směrodatná odchylka 10 bodů. Tato metrika byla použita u všech škál zmíněných v této kapitole.39 Škála byla sestavena z této baterie: Používání ICT při výuce není považováno za prioritu; Naše škola nemá dostatečné ICT vybavení (např. počítače); Naše škola nemá přístup k elektronickým studijním materiálům; Naše škola má omezené internetové připojení (např. pomalá nebo kolísající rychlost); Počítačové vybavení naší školy je zastaralé; Na přípravu vyučovacích hodin zahrnujících práci s ICT není dostatek času; Nemám dostatečné podmínky pro rozvíjení vlastních odborných znalostí práce s ICT; Nemáme dostatečnou technickou podporu kolegů starajících se o ICT vybavení. Spolehlivost škály α=0,83.