25 Bezpečné používání počítačůŠetření ICILS 2013 mapovalo nejen postupy, které žáci používají při získávání, tvorbě či přetváření digitálních informací, ale také míru povědomí o možném riziku či hrozbách spojených s pohybem v online prostředí. Na riziko spojené se sdílením informací online byla zaměřena úloha demonstrující postupy využívané v podvodných emailových zprávách (tzv. phishing). Ve zprávě navádějící příjemce ke kliknutí na odkaz za účelem obnovení hesla je možné identifikovat několik podezřelých prvků, které naznačují, že se jedná o podvodný email. Žáci se postupně vyjadřovali ke všem třem prvkům a vlastními slovy se snažili vysvětlit, proč by měl daný prvek budit podezření. Překvapivě nízké procento žáků poskytlo správné vysvětlení. Jak lze odvodit z grafu 4.6, více než dvě třetiny českých žáků neodhalily podezřelý původ emailové zprávy odeslané z freemailu, v Německu se jedná dokonce o 92 % žáků a v Chorvatsku, Polsku a ve Slovinsku o 86 %, resp. 85 % žáků. Obecný charakter oslovení správně odhalilo nejvíce žáků v Polsku (40 %) a Německu (34 %), o polovinu méně potom ve Slovinsku (19 %) a v Chorvatsku (17 %). Nejnižší podíl žáků (okolo 10 % ve všech uvedených zemích) správně vysvětlil problematickou povahu uvedeného odkazu v emailu. Uvedené úlohy byly zařazeny na třetí dovednostní úroveň (oslovení) a čtvrtou, tedy nejvyšší dovednostní úroveň (emailová adresa, odkaz).GRAF 4.6 PODVODNÝ EMAIL - MÍRA ÚSPĚŠNOSTI ŽÁKŮ V %291481524152417344027191361114127051015202530354045ČeskárepublikaChorvatskoNěmeckoPolskoSlovenskoSlovinsko%Emailová adresaOsloveníOdkaz