24 GRAF 4.4 ÚSPĚŠNOST ŽÁKŮ V POUŽITÍ TYPOGRAFICKÝCH PRAVIDEL PŘI ZPRACOVÁNÍ TŘÍ TYPŮ INFORMAČNÍCH PRODUKTŮ (V %)0102030405060ČeskárepublikaChorvatskoNěmeckoPolskoSlovenskoSlovinsko%PrezentacePlakátLeták3433363353181828414131810171215155 Zajímavá zjištění přináší pohled na to, jak žáci dokáží pracovat s informacemi – vyhledávat, posuzovat a případně přetvářet informace zadaným způsobem. Při zpracování plakátu o sportovním kroužku měli žáci za úkol uvést tři dílčí informace – kdy bude kroužek probíhat, co se bude v kroužku dělat a jaké vybavení je pro účast v kroužku potřeba. Vyhledat a použít relevantní informace dokázalo 54 % českých žáků, což je ve srovnání s ostatními zeměmi nadprůměrný výsledek (úspěšnost žáků ostatních sledovaných zemí se pohybovala od 29 % ve Slovinsku po 43 % v Polsku). U ostatních informačních produktů již žáci prokazovali relativně vyrovnané výsledky – vložit požadované informace na leták o plánovaném školním výletu dokázalo okolo 60 % žáků a v případě tvorby webové stránky to bylo okolo 70 % žáků. Graf 4.5 níže znázorňuje podíl žáků, kteří vyhledali a vložili správné informace o procesu dýchání do prezentace (pohybuje se okolo 60 %). Všechny uvedené úkoly mohly být v podstatě založeny na úkonu „kopírovat – vložit“. Úloha zaměřená na tvorbu prezentace však rovněž sledovala, nakolik žáci dokáží získané informace (odborného charakteru) přetvořit, tj. přeformulovat vlastními slovy tak, aby byly vhodné a srozumitelné pro určitou cílovou skupinu (osmileté až devítileté žáky). Pouze okolo 10 % dokázalo text vhodně přeformulovat, a to nejen v České republice, ale také ve všech ostatních středoevropských zemích.GRAF 4.5 MÍRA ÚSPĚŠNOSTI ŽÁKŮ VE VYBRANÝCH ASPEKTECH TVORBY PREZENTACE (V %)6054586256579599613010203040506070ČeskárepublikaChorvatskoNěmeckoPolskoSlovenskoSlovinsko%Vložení správných informacíPřizpůsobení informací publiku