22 Druhá z úloh zaměřených na hodnocení věrohodnosti nalezených informací byla založena na posouzení webové stránky komerčního charakteru, která předkládala zdánlivě vědecky podložené informace za účelem prodat určitý produkt. Překvapivě vysoký podíl žáků (průměrně čtyři pětiny) v Chorvatsku, České republice, Polsku, na Slovensku i ve Slovinsku nedokázal dané informace správně posoudit. Vyšší úspěšnost byla zjištěna pouze v Německu, kde si však i přes to s úlohou neporadily tři čtvrtiny žáků. Vliv rodinného zázemí (statusu povolání rodičů) se v tomto případě ukázal jako nevýznamný, stejně tak délka i četnost používání počítače33. Doplňme, že uvedené úlohy byly pro svou obtížnost klasifikovány do třetí a čtvrté dovednostní úrovně. Tvorba informačních produktůŽákovský test obsahoval kromě kratších úkolů na konci každého testového modulu také rozsáhlejší komplexnější úlohu zaměřenou na tvorbu informačních produktů. Každý výsledný produkt byl hodnocen standardizovaným (tj. ve všech zemích stejným) způsobem z několika hledisek, jako např. z hlediska výběru informací, rozložení textu nebo obrázků či z hlediska estetického. Tyto tzv. velké úkoly tak reprezentovaly několik aspektů počítačové a informační gramotnosti, především aspekt Vytváření informací a aspekt Získávání informací a jejich posuzování. Připomeňme, že v rámci velkých úkolů měli žáci za úkol vytvořit prezentaci o procesu dýchání, informační leták o školním výletu, webovou stránku věnovanou soutěži kapel a plakát propagující školní kroužek34. Níže je uvedena ukázka zadání velkého úkolu zaměřeného na tvorbu plakátu35.OBRÁZEK 4.1 ZADÁNÍ VELKÉHO ÚKOLU Z TESTOVÉHO MODULU SPORTOVNÍ KROUŽEK 33 Dotazník ICILS zjišťoval, jak dlouho žák používá počítač a jak často jej používá doma, ve škole a na jiných místech. 34 Každý žák vypracovával dva testové moduly, tj. i dva velké úkoly. 35 Úloha byla součástí testového modulu Sportovní kroužek, který byl jako jediný zveřejněn mezinárodním centrem za účelem seznámení veřejnosti s konkrétní podobou testových úkolů.