21 GRAF 4.1 PODÍL ŽÁKŮ, KTEŘÍ DOKÁZALI „ULOŽIT SOUBOR JAKO“ SE ZADANÝM NÁZVEM (V %)24 35 34 52 31 34 0 10 20 30 40 50 60 Slovinsko Slovensko Polsko Německo Chorvatsko Česká republika %Posuzování věrohodnosti informací Rapidní nárůst informačních zdrojů, které mají žáci v současné době k dispozici, klade nemalé nároky na schopnost nejen vyhledat, ale také posoudit velké množství informací z hlediska jejich relevance a věrohodnosti. Že mají žáci osmých ročníků v této oblasti nemalé rezervy, prokázala jejich nízká úspěšnost při řešení následujících úloh. V první z nich měli žáci k dispozici výsledky vyhledávání, konkrétně se jednalo o webovou stránku typu Wikipedie. Úkolem bylo správně posoudit, nakolik jsou nabízené informace spolehlivé. Pouhá čtvrtina českých žáků nabízené informace vyhodnotila správně a v ostatních zemích s výjimkou Slovinska tomu bylo obdobně (úspěšnost žáků se pohybovala od 22 % v Chorvatsku po 29 % v Německu; ve Slovinsku to bylo 42 %). Graf níže poukazuje na fakt, že určité skupiny žáků si vedly lépe. Nejen v České republice, ale i v ostatních zemích dosáhli nejlepších výsledků žáci, jejichž rodiče zaujímají vysoký status povolání32.GRAF 4.2 POSOUZENÍ VĚROHODNOSTI INFORMACÍ – ÚSPĚŠNOST ŽÁKŮ, JEJICHŽ RODIČE ZAUJÍMAJÍ NÍZKÝ, STŘEDNÍ A VYSOKÝ STATUS POVOLÁNÍ (V %)16 19 17 19 20 32 42 33 41 43 38 52 0 10 20 30 40 50 60 70 Česká republika Chorvatsko Německo Polsko Slovensko Slovinsko %Nízký Střední Vysoký 32 Indikátor Status povolání rodičů byl vytvořen na základě hodnoty mezinárodního socioekonomického indexu (SEI), který byl pro každého žáka odvozen od povolání jeho rodičů, popř. opatrovníků. Škála SEI nabývá hodnot 16–90 bodů a pro analytické účely byly vytvořeny tři kategorie: nízký status povolání (méně než 40 bodů), střední status povolání (40–59 bodů) a vysoký status povolání (60 a více bodů).