20 4 ÚSPĚŠNOST ŽÁKŮ PODLE JEDNOTLIVÝCH TESTOVANÝCH TÉMAT Tato kapitola přináší bližší pohled na úspěšnost žáků České republiky a dalších vybraných evropských zemí – Slovenska, Chorvatska, Polska, Německa a Slovinska – v testu počítačové a informační gramotnosti. Představí vybrané úlohy reprezentující různé aspekty počítačové a informační gramotnosti a poukáže na silné a slabé stránky žáků osmých ročníků, kteří se testování ICILS v roce 2013 zúčastnili. Test počítačové a informační gramotnosti, který v rámci šetření ICILS 2013 vypracovávali žáci všech zúčastněných zemí, obsahoval celou řadu úloh uspořádaných do 4 testových modulů. Jednotlivé úlohy se lišily jednak svým tematickým zaměřením a jednak svou obtížností. Šetření ICILS 2013 pokrývalo celkem sedm hlavních témat, tzv. aspektů počítačové a informační gramotnosti. Z hlediska obtížnosti pak byly definovány čtyři tzv. dovednostní úrovně, které umožnily klasifikovat jednotlivé úlohy z testu a také jednotlivé žáky na základě jejich bodového výsledku v testu31. Kromě několika kratších úloh obsahoval každý modul jeden tzv. velký úkol, jehož cílem bylo vytvoření informačního produktu. INFORMAČNÍ BOX 4.1 PŘEHLED VYBRANÝCH CHARAKTERISTIK 4 testové moduly 4 velké úkoly 7 aspektů počítačové a informační gramotnosti 4 dovednostní úrovně6 srovnávaných zemí Sportovní kroužek Tvorba plakátu Používání počítačů jako takové První (nejnižší)Chorvatsko Školní výlet Tvorba informačního letáku Získávání a posuzování informací Druhá Česká republika Dýchání Tvorba prezentace Zacházení s informacemi Třetí Německo Soutěž kapel Tvorba webové stránky Bezpečné používání informací Čtvrtá (nejvyšší)Polsko Přetváření informací Slovensko Vytváření informací Slovinsko Sdílení informací Používání počítačůAby mohl jedinec ovládat počítačové a komunikační technologie, je třeba, aby měl jisté povědomí o principu jejich fungování. Úroveň obecných znalostí vlastností a funkcí počítačů a počítačových softwarů proto byla v rámci šetření ICILS mapována několika krátkými úlohami (zaměřenými na příkazy, které jsou univerzální pro různá softwarová prostředí) reprezentujícími aspekt Používání počítačů. Bližší pohled na výsledky žáků v testu odhalil, že ve všech sledovaných zemích více než jedna pětina žáků nedokáže rozpoznat soubor podle přípony a otevřít jej. Ve Slovinsku se jedná dokonce o necelých 40 % žáků. Znatelně obtíženější bylo pro žáky „uložit jako“ předložený soubor a při ukládání zadat název, který byl uveden v pokynech. Jak je patrné z grafu 4.1, s výjimkou Německa to nedokázalo okolo dvou třetin žáků. 31 Nejnižší, první dovednostní úroveň reflektuje elementární znalosti a dovednosti při práci s počítačem. Nejvyšší, čtvrtá dovednostní úroveň zahrnuje pokročilé znalosti a dovednosti. Podrobný popis dovednostních úrovní je uveden v Národní zprávě z šetření ICILS 2013 (http://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/ICILS).