18 ››Oproti RVP ZV v České republice je obsah vzdělávání zaměřen např. na vysvětlení principů pro nakupování online, základy programování, přípravu vlastních programů k vyřešení jednoduchých problémů v dalších oblastech jako např. matematika, biologie atp. či tvorbu webových stránek. Podobně jako v České republice však v dokumentu není kladen příliš důraz na bezpečné používání ICT zejména s ohledem na rizika spojená s používáním internetu (zmíněno je pouze „respektování etických principů v používání elektronických a sociálních sítí“).NĚMECKO26 ››Z provedené rešerše vyplývá, že pro oblast informační a počítačové gramotnosti v Německu na federální úrovni standardy neexistují. Pro možnost přibližného srovnání vzdělávacího obsahu oblasti ICT byla proto vybrána konkrétní spolková země Bavorsko (díky podobné velikosti, počtu obyvatel, společné historii), kde bylo čerpáno ze vzdělávacích plánů pro 8. a 9. ročník na tzv. Mittleschule (obdoba druhého stupně základní školy v ČR) pro obor (předmět) informatiky. Ve srovnání s českým RVP ZV byly vzdělávací plány v Bavorsku rozděleny do více témat a relativně podrobně popsané. Informatika nicméně spadá do volitelných předmětů (pro 8. a 9. ročník) a časová dotace je v obou ročnících 2 hodiny týdně. ››Oblast informatiky je rozdělena pro 8. i 9. ročník do následujících podoblastí:››Informační technologie ››Zpracování informací ››Procesní controlling ››Sítě a počítačová komunikace ››Oproti RVP ZV v České republice se učební cíle věnují např. algoritmickému myšlení (např. analýze a modelování úkolu pomocí plánovacího programu), bezpečnosti v komunikaci či šíření informací (8. ročník), platformám pro online spolupráci, použití různých informačních systémů a jejich porovnání, řešení jednoduchých problémů v síti či bezpečnost a soukromí (9. ročník).POLSKO27 ››Dokumentem, který přibližuje vzdělávání v oblasti ICT, je „Základní kurikulum pro předškolní vzdělávání a všeobecné vzdělávání“. Informace o vzdělávacím obsahu ICT výuky žáků 8. ročníku byly čerpány z učebních osnov pro matematické a technické vzdělání, konkrétně z oblasti Informatika28. Tyto osnovy definují vzdělávací obsah:››Bezpečné používání počítače a počítačového softwaru, využívání veřejných mobilních sítí ››Vyhledávání a získávání informací z různých zdrojů (sběr, výběr, zpracování); zdroje v síti ››Komunikace pomocí informačních a komunikačních technologií ››Práce pomocí počítače - výkresy, text, obrázky, motivy, animace, multimediální prezentace ››Řešení problémů a rozhodování pomocí počítače, uplatňování algoritmických přístupů››Zvyšování znalostí a dovedností pomocí počítačových programů a vzdělávacích her v různých oblastech ››Využití počítače a informačních a komunikačních technologií pro rozvoj zájmů; popis dalších aplikací informačních technologií; hodnocení rizik a omezení, sociální aspekty vývoje a aplikace informatiky ››Ve srovnání s RVP ZV v České republice polské kurikulum zahrnuje mnohem širší škálu oblastí a současně uvádí podrobně rozpracované výsledné schopnosti a dovednosti žáků. Obsah vzdělávání se oproti ČR mimo jiné liší např. v tom, že explicitně zmiňuje využívání vzdělávacích her, uplatňování algoritmických postupů, využívání programů k vytváření simulací a modelů, využívání online mapování.26 Zdroj informací: Lehrplan für die bayerische Mittelschule (http://www.isb.bayern.de/schulartspezifisches/lehrplan/mittelschule).27 Zdroje informací: Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego – podstawa programowa przedmiotu informatyka (http://men.gov.pl/zycie-szkoly/ksztalcenie-ogolne/podstawa-programowa; http://men.gov.pl/wp-content/uploads/2011/02/6e.pdf).28 Konkrétně jde o kurikulum pro gymnázia jakožto jediný typ školy na nižším stupni sekundárního vzdělávání (oproti ČR).