16 vzdělávání.21 Konkrétnější učební cíle pro ICT v centrálních řídicích dokumentech nejsou ještě v EU natolik rozšířené (Evropská komise, 2011). Např. ve Slovinsku se v centrálních dokumentech nehovoří o používání mobilních zařízení, národní vzdělávací dokumenty v ČR vůbec nezmiňují rozvíjení dovedností souvisejících s programováním. Používání sociálních médií je na národní úrovni v České republice, na Slovensku, v Německu a v Polsku řešeno pouze pro sekundární vzdělávání. ICT v kurikulu České republiky, Chorvatska, Německa (Bavorska), Polska, Slovenska a Slovinska Kurikula v oblasti ICT pro stupeň nižšího sekundárního vzdělávání jsou v jednotlivých zemích zpracovaná v různém rozsahu a s různým obsahovým zaměřením. Pro přibližné srovnání obsahu vzdělávání v oblasti ICT pro žáky 8. ročníků (odpovídajících ročníků v ostatních zemích) je níže uvedena tabulka, která ukazuje, zda jsou ve vzdělávacích programech, učebních plánech apod. alespoň nějakým způsobem reflektovány jednotlivé aspekty, které byly definovány pro teoretický rámec šetření ICILS. Kapitola dále pokračuje přehledem jednotlivých zemí s uvedením vzdělávacího obsahu příslušné vzdělávací oblasti, která se nejblíže dotýká informačních a komunikačních technologií. V tomto přehledu jsou zmíněné také učební cíle či výstupní dovednosti žáků, které mohou být z pohledu České republiky inspirativní pro další přípravu kurikula v této oblasti. Uvedené informace slouží především jako stručný výtah z kurikul zemí v oblasti ICT, který poukazuje na některé zajímavosti, ale v žádném případě není cílem komplexní analýza vzdělávacího obsahu.TABULKA 3.1 SROVNÁNÍ VZDĚLÁVACÍHO OBSAHU JEDNOTLIVÝCH ZEMÍ SE VZDĚLÁVACÍM OBSAHEM ASPEKTŮ22 POUŽITÝCH V RÁMCI ŠETŘENÍ ICILS 2013 Česká republika Chorvatsko Německo (Bavorsko)Polsko Slovensko Slovinsko Používání počítačůANO (pouze 1. stupeň)ANO ANO ANO ANO ANO Získávání a posuzování informací ANO ANO (část v 5.- 6. ročníku)ANO ANO ČÁSTEČNĚANO Zacházení s informacemi NE ČÁSTEČNĚANO ANO ANO *Přetváření informaci ANO ANO (část v 5.- 6. ročníku)ANO ANO ANO ANO Vytváření informací ANO ANO ANO ANO ANO ANO Sdílení informací NE ANO (zejména 1.-4. ročník)ANO ANO ANO ANO Bezpečné používání informací ČÁSTEČNĚČÁSTEČNĚANO ANO ANO ** Informace nebylo možné dohledat ČESKÁ REPUBLIKA23 ››Obsah vzdělávání pro oblast ICT je upraven „Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání“ (RVP ZV) a je zařazen do vzdělávací oblasti/oboru „Informační a komunikační technologie“. Na druhém stupni základní školy (a v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia) je povinnost zařadit vzdělávací oblast Informační a komunikační technologie do výuky pouze v rozsahu minimálně 1 hodina týdně (stejně tak na prvním stupni).21 Vyjma Chorvatska – v daném období data za Chorvatsko nebyla dostupná.22 Je třeba zohlednit, že řada aspektů, tak jak byla definována v šetření ICILS, se tematicky překrývá – např. přetváření a vytváření informací.23 Zdroj informací: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani).