14 TABULKA 2.4 DO JAKÉ MÍRY SE ŽÁCI NAUČILI VYBRANÉ ICT DOVEDNOSTI VE ŠKOLE (HODNOTA NA ŠKÁLE)Celkem Skupina žákůNejslabší výsledek Nejlepší výsledek Česká republika 49,1 48,5 50,1 Chorvatsko 49,1 46,8 52,5 Německo 46,8 47,9 45,2 Polsko 49,9 50,0 45,7 Slovensko 48,6 45,7 49,3 Slovinsko 49,6 45,4 49,5 Obecně je nicméně pro obě skupiny žáků důležité, že si jistou část ICT dovedností osvojují ve škole. Uvedená zjištění byla ověřena prostřednictvím jednoúrovňové lineární regresní analýzy16, ze které pro Českou republiku vyplynulo, jak již zaznělo v první kapitole, že přínos školy je o něco větší v případě dívek (v průměru o 1,9 vyšší hodnota míry zájmu na škále vzhledem ke konstantě 48,1). Dále pak bylo zjištěno, že o něco silnější je přínos v případě žáků s nejlepšími výsledky (v průměru o 0,9 vyšší hodnota míry zájmu vzhledem ke konstantě 48,1) ve srovnání se žáky s nejslabšími výsledky (v průměru o 0,4 nižší hodnota míry zájmu vzhledem ke konstantě 48,1). Také například v Polsku je pro dívky přínos školy větší (v průměru o 1,3 vyšší hodnota míry zájmu na škále vzhledem ke konstantě 49,6). Naopak Chorvatsko a Slovensko jsou příklady zemí, ve kterých není na základě výsledků regresní analýzy možné hovořit o rozdílech mezi přínosem pro dívky a chlapce. Zároveň platí, že v Chorvatsku, podobně jako v České republice, škola hraje v tomto ohledu větší roli v případě žáků s nejlepšími výsledky - v průměru o 3,6 vyšší hodnota míry zájmu vzhledem ke konstantě 49 ve srovnání se žáky s nejslabšími výsledky (v průměru o 2,2 nižší hodnota míry zájmu vzhledem ke konstantě 49). Na Slovensku naopak více ztrácejí žáci s nejslabšími výsledky - v průměru o 3,1 nižší hodnota míry zájmu vzhledem ke konstantě 49 ve srovnání se žáky s nejlepšími výsledky (v průměru o 0,5 vyšší hodnota míry zájmu vzhledem ke konstantě 49).GRAF 2.1 KDO TĚ PŘEDEVŠÍM NAUČIL PRACOVAT V POČÍTAČOVÉ SÍTI (PODÍL V % PODLE ZEMÍ A SKUPIN ŽÁKŮ)0102030405060708090100nejlepšínejslabšínejlepšínejslabšínejlepšínejslabšínejlepšínejslabšínejlepšínejslabšínejlepšínejslabšíSlo inskoSlovenskoPolskoNěmeckoChorvatskoČeská republika %UčiteléPředevším já sám/samaRodinaPřáteléTo neumím8151825172592220211917544361346742534761505251281991191619191492115494152853411310614815591491957 16 Závislou proměnnou byla hodnota míry zájmu. Jako nezávislé proměnné byly použity: pohlaví žáka (0 = chlapec, 1 = dívka), příslušnost do skupiny žáků s nejnižšími výsledky (0 = nepatří, 1 = patří), příslušnost do skupiny žáků s nejvyššími výsledky (0 = nepatří, 1 = patří).