9 TABULKA 1.1 DO JAKÉ MÍRY SE ŽÁCI NAUČILI PRACOVAT S INFORMACEMI VE ŠKOLE (SKÓRE NA ŠKÁLE)PRŮMĚRNÉ SKÓRE*DÍVKY CHLAPCI ROZDÍL**Česká republika 49,1 50,0 48,1 -1,9 Chorvatsko 49,1 49,1 49,1 -0,1 Německo 46,8 46,2 47,4 1,2 Polsko 49,9 50,5 49,2 -1,3 Slovensko 48,6 48,4 48,7 0,3 Slovinsko 49,6 50,0 49,1 -0,9 Průměr ICILS 50,0 50,2 49,8 -0,4 Průměr CE 48,8 49,0 48,6 -0,4 * Tučně vyznačené skóre u jednotlivých zemí značí statisticky významný rozdíl oproti průměru ICILS.** Tučně vyznačená hodnota u jednotlivých zemí značí statisticky významný rozdíl mezi chlapci a dívkami.Kromě rozdílů mezi dívkami a chlapci byla pozornost zaměřena i na možné rozdíly dle druhu školy. V mezinárodním kontextu bylo však možné provádět srovnání výsledků České republiky pouze se Slovenskem, kde byla žákovská data sbírána také reprezentativně za populaci žáků základních škol a víceletých gymnázií. Ukázalo se však, že žáci z obou druhů škol hodnotili míru, do jaké se naučili celkově pracovat s informacemi ve škole, shodně (v České republice i na Slovensku).Z hlediska zkvalitňování výuky pomocí ICT bylo dále naším zájmem v mezinárodním kontextu zmapovat, v jaké míře žáci používají při výuce ICT v jednotlivých předmětech. Zaměříme-li se na všechny předměty kromě předmětu „informační a komunikační technologie“, většina středoevropských žáků v nich používá ICT podle svého vyjádření v menší míře ve srovnání s mezinárodním průměrem ICILS (je zohledněno používání počítače v daném předmětu „v každé nebo téměř každé hodině“ nebo „ve většině hodin). Pro slovenské žáky ale toto platí pouze u některých předmětů, slovinští žáci jsou dokonce v míře používání počítače v některých předmětech nadprůměrní. Použití ICT při výuce českých žáků se pohybuje pod mezinárodním průměrem ICILS u všech sledovaných předmětů, i když u žádného z nich nenajdeme vyšší než 10% rozdíl. Dokonce i výuka předmětu „informační a komunikační technologie“ je méně spojena s využitím počítače ze strany žáků v porovnání s ostatními zeměmi. Středoevropský průměr činí 67 % (průměr ICILS 56 %), podíl v ČR dosahuje jen 52 %. Výsledky jsou uvedeny v tabulce 1.2.TABULKA 1.2 PROCENTUÁLNÍ PODÍLY ŽÁKŮ, KTEŘÍ UVEDLI, ŽE POUŽÍVAJÍ POČÍTAČ V DANÉM PŘEDMĚTU „V KAŽDÉ NEBO TÉMĚŘ KAŽDÉ HODINĚ“ NEBO „VE VĚTŠINĚ HODIN“Český jazyk Cizí jazyk/y Matematika Přírodní vědy1 Humanitní vědy2 Umělecké předměty3 ICT Jiné4 Česká republika 6 s 10 s 7 s 13 s 13 s 5 s 52 s 6 s Chorvatsko 5 q 5 q 6 s 11 q 12 s 5 s 70 4 s Německo 4 q 3 q 4 q 7 q 8 q 3 s 44 q 4 s Polsko 6 s 8 s 9 s 11 s 8 q 7 s 81 7 s Slovensko 10 s 16 11 s 17 s 18 10 82 11 Slovinsko 11 s 18 13 27 29 12 73 9 s Průměr ICILS 16 17 14 21 20 11 56 11 Podíl žáků je statisticky významně vyšší než průměr ICILS o více než 10 procentních bodů Podíl žáků je statisticky významně vyšší než průměr ICILS. Podíl žáků je statisticky významně nižší než průměr ICILS o více než 10 procentních bodů Podíl žáků je statisticky významně nižší než průměr ICILS.[1] Zahrnují vědu obecně a/nebo fyziku, chemii, biologii, geologii a vědy o Zemi. [2] Zahrnují dějepis, zeměpis, občanskou výchovu, právo, ekonomii atd.[3] Zahrnují výtvarnou, hudební a dramatickou výchovu, tanec atd.[4] Zahrnují praktické a odborné předměty, morální/etickou/občanskou výchovu, tělesnou výchovu, rodinnou výchovu, osobní a sociální rozvoj).