49 PŘÍLOHA B POJETÍ TESTOVÝCH MODULŮ A PŘÍKLADY TESTOVÝCH ÚKOLŮPojetí testových modulůJak již bylo zmíněno v kapitole 2, každý žák vypracoval dva z celkem čtyř modulů, které byly v rámci šetření ICILS vytvořeny. Kombinováním vzniklo celkem dvanáct testových variant. Testový modul byl blok vzájemně souvisejících úkolů, které spojovalo společné téma. Každý modul obsahoval přibližně osm kratších testových úkolů, jejichž zodpovězení obvykle netrvalo déle než jednu až dvě minuty. Po nich následoval rozsáhlejší úkol (tzv. velký úkol), na jehož vypracování bylo potřeba zhruba 15 až 20 minut. Testové úkoly žáci vypracovávali na počítačích v prostředí, které se snažilo co nejvěrohodněji simulovat reálné prostředí práce s internetovým prohlížečem, emailovým klientem, textovým editorem, editorem pro přípravu prezentací apod. V některých případech museli žáci podobně jako v běžném životě pracovat s několika aplikacemi současně. Počítačové aplikace, se kterými žáci v testu pracovali, byly vyvinuty speciálně pro šetření ICILS, ale zachovávaly obvyklé konvence (např. standardní ikony nebo typické druhy reakcí na zadané příkazy). Témata modulů byla vybrána tak, aby byla pro žáky zajímavá a zároveň aby žáci s určitými předchozími zkušenostmi nebyli při testování nespravedlivě zvýhodněni. Tabulka B.1 podrobněji odkrývá, jaká zadání měli žáci v jednotlivých modulech.TABULKA B.1 ZAMĚŘENÍ JEDNOTLIVÝCH MODULŮ Název testového modulu Zadání tzv. velkého úkolu Soutěž kapel Plánování webových stránek soutěže hudebních skupin a příprava webové stránky jedné konkrétní hudební skupiny (s využitím poskytnutých textů, obrázků, funkcí formátování, barev apod.). Dýchání Práce se soubory, hledání informací a posouzení jejich relevance za účelem přípravy krátké prezentace objasňující proces dýchání přibližně osmi až devítiletým žákům.Školní výlet Plánování školního výletu, práce s databází, výběr a úprava informací za účelem přípravy informačního listu pro spolužáky (včetně přípravy mapky s vyznačením trasy výletu). Sportovní kroužek Práce se soubory a informacemi ve sdíleném prostředí. Výběr a úprava informací za účelem přípravy plakátu zvoucího na školní sportovní kroužek. Všechny produkty, které žáci vytvořili, byly automaticky uloženy na USB flash disk, aby je bylo možné později ohodnotit. Hodnocení prováděli vyškolení hodnotitelé podle předem vypracovaného manuálu ke kódování těchto úloh. Část testových odpovědí byla vyhodnocena automaticky.