47 PŘÍLOHA A POPIS DOVEDNOSTNÍCH ÚROVNÍ37 DOVEDNOSTNÍ ÚROVEŇ 1 (407 až 491 bodů)Žáci dosahující úrovně 1 prokazují znalost práce s počítačem jako s nástrojem a jsou si vědomi důsledků, má-li k počítači přístup více uživatelů. Používají běžné softwarové příkazy k vykonání základních komunikačních činností a přidávají jednoduchý obsah k informačním produktům. Jsou obeznámeni se zvyklostmi základního rozvržení elektronických dokumentů.Žáci na této úrovni dovedou např.38:››otevřít link v novém okně prohlížeče;››oříznout obrázek pomocí softwaru;››umístit nadpis na ústřední místo na webové stránce;››vytvořit vhodný název prezentace;››v základní míře pracovat s barvami při přidávání obsahu do jednoduchého webového dokumentu;››vložit obrázek do dokumentu;››rozpoznat příjemce e-mailu podle funkce „kopie“;››uvědomit si alespoň jedno potenciální riziko v situaci, když se uživateli nepodaří odhlásit se z uživatelského účtu na veřejně používaném počítači.DOVEDNOSTNÍ ÚROVEŇ 2 (492 až 575 bodů)Žáci dosahující úrovně 2 používají počítače k velmi jednoduchým a explicitně formulovaným vyhledávacím nebo organizačním činnostem. Dokážou najít jednoduchou explicitní informaci v poskytnutém elektronickém zdroji. Tito žáci používají počítače k jednoduchému upravování a doplňování existujících informačních produktů podle konkrétních pokynů. Vytvářejí jednoduché informační produkty, v nichž dokážou zachovávat konzistentní úpravu a vhodné grafické rozvržení. Žáci pracující na úrovni 2 mají povědomí o mechanismech ochrany osobních informací a o důsledcích veřejného přístupu k nim.Žáci na této úrovni dovedou např.:››přidávat kontakty ve sdíleném pracovním prostředí;››dostat se na webovou stránku, jejíž URL je uvedeno ve formě běžného textu (bez možnosti přímo kliknout na aktivní link);››vložit údaj do konkrétní buňky v textovém editoru;››najít jednoduchou explicitní informaci na webu s více stranami;››rozlišit mezi placenými a běžnými odkazy ve vyhledávači;››využít funkcí formátování a umístění prvků k označení role nadpisu na informačním listu;››při rozvržení plakátu využít místo na celé stránce;››v základní míře rozvrhnout text a pracovat s barvami při vytváření prezentace;››použít jednoduchý editor pro tvorbu webových stránek a přidat text na webovou stránku;››vysvětlit, k jakému problému může dojít, pokud je osobní e-mailová adresa veřejně dostupná; ››uvědomit si souvislost mezi počtem znaků hesla a jeho bezpečnostní „silou“.37 Dovednostní úrovně jsou nastaveny tak, že žáci nacházející se na určité úrovni ovládají znalosti a dovednosti na úrovni, které dosáhli, a také na úrovních ležících pod ní. Popsány jsou tak, aby bylo zřejmé, co žáci dovedou navíc vzhledem k nižší úrovni/nižším úrovním.38 Uvedené aktivity jsou ukázkou konkrétních úkolů zadaných v testu.