46 Dále stojí za pozornost skutečnost, že pojetí počítačové a informační gramotnosti v šetření ICILS podporuje potřebu revidovat vzdělávací oblast Informační a komunikační technologie (ICT) v rámci RVP ZV. Zejména se více zaměřit na oblast bezpečného používání informací a bezpečného „pohybu“ v internetovém prostředí. Dále také posílit využívání ICT nástrojů v jiných vzdělávacích oblastech. Požadovaný důraz na zásady bezpečnosti lze navíc podpořit zjištěním z inspekční činnosti realizované Českou školní inspekcí, aktivitou Úřadu pro ochranu osobních údajů34 nebo projekty soukromého portálu Seznam35. Navíc revize řady jiných vzdělávacích oblastí (např. matematika) již byla provedena a přitom vývoj v oblasti ICT je oproti některým jiným oblastem více dynamický. V rámci revize by bylo vhodné zvážit možnost navýšení minimální časové dotace pro vzdělávací oblast ICT, alespoň na druhém stupni (nyní činí jednu hodinu na každém stupni). Užitečné by ale bylo revidovat nejen zmíněnou vzdělávací oblast, ale i problematiku využívání ICT nástrojů v dalších vzdělávacích oblastech.V rámci takovéto komplexnější revize by také bylo na místě zohlednit využívání zejména nejnovějších ICT nástrojů a poukázat na možné výhody i nevýhody spojené s jejich využíváním. Nelze např. předpokládat, že využívání tabletů při výuce a vzdělávání bude automaticky spojeno jen s pozitivními zkušenostmi, jak zmiňuje například Ondřej Neumajer36. Otázka integrace nových nástrojů ICT do výuky souvisí s nabídkou vzdělávání pedagogů (to musí být kompatibilní s revidovaným RVP), jak nové nástroje ICT do výuky a vzdělávání integrovat.Na základě výše zmíněných aspektů a argumentů jsou z pohledu zjištění ICILS jako možná doporučení navrhovány tyto konkrétní kroky:››Provést revizi RVP ZV ve vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie (včetně revize možné integrace využívání ICT nástrojů v dalších vzdělávacích oblastech).››Cíleně posílit nabídku kurzů DVPP zaměřených na využívání ICT nástrojů učiteli ve výuce a při vedení žáků k využívání ICT při školní práci.››V souvislosti s přípravou standardu učitele a kariérního řádu pamatovat na možné stanovení určité minimální úrovně schopností a dovedností využívat ICT nástroje při výuce a vzdělávání. Tento požadavek zakotvit v rámci vzdělávacích programů fakult připravujících učitele a také jej promítnout do nabídky DVPP. ››Na národní úrovni uvažovat o pravidelném sledování (např. formou výběrového šetření) reálných schopností a dovedností žáků v oblasti počítačové a informační gramotnosti. Je k dispozici monitoring realizovaný Českou školní inspekcí v rámci tematických šetření, ale nejedná se o zpětnou vazbu o reálných schopnostech a dovednostech žáků.34 Zmíněno například v článku Internetoví kostlivci v sociálních sítích uveřejněného 11. 8. 2014 na www.parlamentnilisty.cz 35 Zjištění z výzkumu realizovaného ve spolupráci s Centrem prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci byla zmíněna například v článku Schůzka s neznámou osobou z internetu? Každé druhé dítě by na ni vyrazilo, uveřejněném 15. 7. 2014 na www.novinky.cz 36 Neumajer, O. Tabuizované tablety do škol. Řízení školy. Praha: Wolters Kluwer ČR a. s., 2014, roč. 11, č. 6, s. 18-21. ISSN 1214-8679