44 GRAF 6.11 PODÍL UČITELŮ (V %), KTEŘÍ SOUHLASILI, ŽE VYUŽÍVÁNÍ ICT PŘI VÝUCE … 92 62 58 41 66 53 91 78 68 65 79 68 0 %20 %40 %60 %80 %100 %Pomáhá žákům efektivněji shromažďovat a zpracovávat informace Pomáhá žákům naučit se spolupracovat s jinými žáky Umožňuje žákům efektivněji komunikovat s ostatními Pomáhá u žáků vzbuzovat větší zájem o studium Pomáhá žákům naučit se spolupracovat s jinými žáky Zlepšuje studijní výkony žákůČeská republika Průměr zemí ICILS Ze všech zúčastněných zemí učitelé v ČR v nejmenší míře souhlasili s tím, že ICT při výuce pomáhá žákům naučit se spolupracovat s jinými žáky (62 %, průměr 78 %). Takto se pro srovnání vyjádřilo pouze 50 % českých učitelů, kteří počítač při výuce nepoužívají nikdy nebo méně než jednou za měsíc, naopak se vyjádřilo 67 % těch, kteří jej používají každý den. Mezi českými učiteli byl také nejméně rozšířen názor, že ICT při výuce pomáhá žákům naučit se plánovat a uspořádat si svou práci (41 %, průměr 65 %) a že zlepšuje studijní výkony žáků (53 %, stejně jako v Chorvatsku, průměr 68 %). Druhý jmenovaný názor v České republice častěji zastávají učitelé starší 60 let (62 %) a učitelé informatiky (64 %). V celkovém názoru na negativní význam využívání ICT při výuce31 se čeští učitelé shodují s průměrným názorem učitelů z ostatních zemí. Ve většině zemí ICILS včetně České republiky přisuzovali negativní význam ICT při výuce ve větší míře učitelé starší 40 let (jejich průměrný názor dosáhl 51 bodů na vytvořené škále, tj. o 2 body více než názor mladších kolegů). Některá tvrzení, která tvořila celkový názor ohledně negativního významu ICT ve výuce ze strany učitelů, jsou ukázána v grafu 6.12, kde jsou zároveň uvedeny podíly učitelů, kteří s nimi souhlasili. Např. tři čtvrtiny českých učitelů zastává názor, že využívání ICT při výuce a studiu ve škole vede ke zhoršení písemného projevu žáků. Česká republika tak spolu se Slovinskem a Korejskou republikou patří k zemím, kde s tímto tvrzením souhlasí učitelé v průměru nejvíce. Průměrný podíl učitelů ze zemí ICILS je 67 %. Nadprůměrný je též podíl učitelů, kteří se domnívají, že využívání ICT ve výuce jen vede ke kopírování materiálů z veřejných zdrojů (59 %, mezinárodní průměr 49 %). S výrokem, že využívání ICT ve výuce znamená pro školu jen organizační problémy, naopak souhlasilo pouze 7 % českých učitelů, což je spolu s Polskem nejméně ze všech zapojených zemí.GRAF 6.12 PODÍL UČITELŮ (V %), KTEŘÍ SOUHLASILI, ŽE VYUŽÍVÁNÍ ICT PŘI VÝUCE … 75 7 71 59 46 67 17 58 49 48 0 %20 %40 %60 %80 %100 %Vede ke zhoršení písemného projevu žákůZnamená pro školu jen organizační problémy Jen vede ke kopírování materiálů z veřejných internetových zdrojůOmezuje přímou osobní komunikaci mezi žáky Vede u žáků ke zhoršení početních dovedností a odhadu Česká republika Průměr zemí ICILS 31 Ten byl opět zkoumán pomocí škály zkonstruované z řady tvrzení, s nimiž učitelé vyjadřovali souhlas či nesouhlas. Škála byla konstruována tak, aby průměr zemí ICILS byl 50 bodů. Spolehlivost škály α=0,80.